Ljusning för Snusbolagets nya lager

Ljusning för Snusbolagets nya lager

När Snusbolagets nya lager i Jordbro gick in i skarpt läge var man beredd på barnsjukdomar. Dock blev det en avsevärt hårdare landning än väntat vilket fick konsekvenser för leveranserna under perioden. Nu fungerar lagret som det ska!


Efter diverse tekniska missöden på lagret innebar december och januari tuffa månader för personalen och försenade paket för kunderna. Ett nytt lager kan innebära nya problem vid inkörningen, men här grinade oturen personalen i ansiktet ordentligt.

­­– Vi har haft det oerhört tufft, säger Markus Lindblad, Head of External Affairs på Snusbolaget. Det har handlat om fysisk och mental trötthet. Till det så har det känts som att vi under den här månaden inte har kunnat stå upp för vårt löfte att alltid stå på snusarnas sida. Och att inte kunna hålla sina löften trots att du kämpar så hårt som du kan är ingen bra känsla. Jag vet att det nya lagret kommer leda fram till något ännu bättre för Sveriges snusare men känslan i slutet av december och början av januari har just varit den.

Maskinellt blev manuellt

Allt började med att logimaten (ett stort lagerskåp som med hjälp av en hiss levererar produkterna till marknivå) brakade ihop och stod still hela december vilket gjorde att vissa produkter på lagret inte gick att komma åt överhuvudtaget.

Runt jul blev det även problem med en packmaskin, vilket gjorde att lagret fick gå över till manuellt packande. På grund av detta låg man då på endast 30 procent av kapaciteten.

Lägg till det att produktionen stod helt stilla på grund av att lagersystemuppdateringar måste göras, så förstår alla att det summa summarum blev en minst sagt tuff period på Snusbolagets nya lager.

– Samtliga medarbetare har arbetat dygnet runt, säger Markus Lindblad. Tror att vi pausade julafton och nyårsafton. I övrigt har alla varit involverade för att hålla lager och kundtjänst igång dygnet runt. Allt för att få snabbare och hållbarare leveranser på plats för framtiden.                 

– Vi har kämpat på lagret för att få ut alla produkter så snabbt som möjligt, fortsätter Markus Lindblad, och vi har via kundtjänst försökt ge så mycket information som möjligt och även kontoret har hjälpt till både på lagret och kundtjänst. Vi har även försökt att vara så transparanta med den information vi har på Snusbolaget.se så att alla har kunnat läsa om hur det går för oss. Läsarna av Snusjournalen fick till och med följa med mig på ett av mina pass på lagret.

På banan igen

Efter det här elddopet ser nu Snusbolaget ljuset i slutet av tunneln. Allt är igång med produktion 24 timmar om dygnet med tre skift. Man har även tagit in extra personal som packar manuellt för att komplettera packmaskinen, som nu fungerar som den ska.

– Lagret kommer att bli grymt. Snabbare leveranser, miljövänligare transporter och bättre erbjudanden till alla Sveriges snusare. Vad mer kan man begära, avslutar Markus Lindblad.


De kommentarer som görs i Snusjournalens kommentarsfält förhandsgranskas och godkänns av Snusbolaget innan publicering.