Mörkbrunt Snus är tillbaka – Swedish Match återupplivar klassikern
I ett helt nytt projekt återupplivar Swedish Match nedlagda och klassiska lössnussorter. Först på tur är Mörkbrunt Snus. Läs mer om snuset här!
Oerhört begränsad upplaga
Den 12:e november återlanseras klassiska Mörkbrunt Snus på Snusbolaget. Upplagan kommer att vara oerhört begränsad och i dagsläget är det osäkert hur många dosor just Snusbolaget kommer att sälja (klicka här för att köpa Mörkbrunt Snus).
Swedish Match har strävat efter att få Mörkbrunt Snus egenskaper att vara så nära originalet det bara går. I dag är dock kraven på tillsatser och gränsvärden betydligt mer strikta än vad de var 1998 då Mörkbrunt snus lades ned, därför har vissa justeringar skett.
Mörkbrunt Snus har iallafall en klassiskt mörk tobakskaraktär med tydliga röktoner samt inslag av torkad frukt och läder.
– Det är en utmaning att producera en produkt som inte har funnits på marknaden på 20 år, det handlar om att nå fram till originalsmaken men också att göra det med den produktionsteknik vi har i dag. Det känns kul att återigen få presentera Mörkbrunt snus i vårt lössnussortiment, säger Lars Öberg, Master blender Swedish Match.
Om du är intresserad av Mörkbrunt Snus går den att köpa här!
Mörkbrunt Snus lades ner 1998
Mörkbrunt Snus tillverkades från början av Svenska Tobaksmonopolet mellan 1916-1998 och har sitt ursprung från J.L. Tiedemanns tobaksfabrik i Charlottenberg, Värmland. Tiedemanns fabrik startade 1880 och övertogs av Svenska Tobaksmonopolet 1915.
– Mörkbrunt Snus förkroppsligar resan för svenskt snus. Från det sena 1800-talet när Mörkbrunt Snus såg dagens ljus första gången via tillverkningen i värmländska Charlottenberg till Svenska Tobaksmonopolet till Swedish Match. Vid produktens nedläggning var produktionen begränsad och konsumtionen var i huvudsak koncentrerad till Värmland och Dalsland, säger Elaine Edholm, museichef på Snus & Tändsticksmuseum på Skansen i Stockholm.
Mörkbrunt Snus är inte ensam
Mörkbrunt Snus kommer att finnas till försäljning på Snusbolaget och ett gäng andra butiker från och med 2018-11-12, men nästa år återupplivas ännu en klassiker. I april 2019 släpps Rallarsnus och den upplagan kommer vara minst lika exklusiv och eftertraktad.
– Nu har alla snusare möjligheten att återuppleva gamla historiska varumärken. Under de senaste åren har vi haft en hög innovationstakt i vårt sortiment med nya smaker, varumärken och produktsamarbeten, men då fokuserat på portionsprodukter. Nu väljer vi att prioritera svenska snusklassiker i lössnusformat, säger Tove Lundgren, Brand Manager på Swedish Match.
Rallarsnus återlanseras våren 2019 (Foto: Snus- och Tändsticksmuseum)