no-title

Snusets historia – del 3: 1800–1899

Snuset växer sig stort i arbetarklassen och snusfabriker startas runt om i Sverige. Läs del tre av snusets historia här!

Snuset och industrialismen

Under 1800-talet industrialiseras Sverige. Människor flyttar från landsbygden in till städerna för att arbeta i de nya fabrikerna. Arbetarna där har inga möjligheter att odla egen tobak eller att själva fermentera sitt snus, men snusa vill man! Till skillnad från pipa eller tuggtobak kan munsnuset användas medan man arbetar – dessutom är det billigt.

no-title


En dosa Gröna Lacket, ett märke som tyvärr inte tillverkas längre.

Snusfabrikörer - 1800-talets entreprenörer

De entreprenörer som startar snustillverkning i början och mitten av 1800-talet, träffar helt rätt i tiden. Munsnuset är mest av allt en produkt för män i arbetarklassen och arbetarklassen växer just under denna tid med rekordfart. Det mesta av den svenska tobaksskörden går åt till att tillverka snus.

Snuset är till en början en färskvara som säljs nära den fabrik där det tillverkats. Därför etablerades många snusfabriker runtom i landet.

I Norrköping tillverkas Röda Lacket och Gröna Lacket av bröderna Swartz, i Hudiksvall gör Frisk & Co Norrlandssnus och Stjärnsnus - och i Göteborg tillverkar J. A. Bohman Ögonsnus, Grofsikt och Generalsnus. Generalsnus har inget med militären att göra, utan namnen syftar på att det är ett ”allmänt” snus, alltså avsett för gemene man.

44 snusfabriker i en enda stad!

Även Karlshamn är en stor snusstad. Som mest finns det inte mindre än 44 snusfabriker bara i Karlshamn! Här tillverkar P A Dahls bland annat populära Karlshamnssnus.

I Stockholm finns Hellgren & Co som köper upp många mindre tobaksföretag. Man tillverkar bland annat Gotlands Rapé, Ankarsnus och Grovsnus.

Ettan sätter en ny standard för svenskt snus

Störst bland alla snustillverkare är dock Ljunglöfs. Nästan alla snusfabriker tillverkade snus av flera olika kvaliteter. Den finaste kvaliteten kallade man No.1, sedan kom No.2 och No.3. Ljunglöfs lyckades trots detta att göra No.1 till sitt egen varumärke. Med tiden fick Ljunglöfs No.1 smeknamnet ”Ettan” och det är namnet som lever kvar än idag!

no-title


Jacob Fredrik Ljunglöf var en förnyare när det kommer till snustillverkning. Han var vän med kemisten Jöns Jacob Berzelius och med hans hjälp infördes nya, mer kontrollerade tillverkningsmetoder. Den allmänt använda fermenteringen skedde i ljummen temperatur och var en grogrund för bakterier och orsakade ibland otrevliga bismaker. Ljunglöfs ersatte fermenteringen med pastörisering. Det gjorde också tillverkningen mycket snabbare.

Ljunglöf jobbade också fram ett hemligt recept och gav instruktioner till tobaksodlarna om hur odlingen skulle gå till för att få fram den allra bästa råvaran. Varje dag provsmakade Ljunglöf personligen det snus som skulle få Ettan på etiketten. Höll det inte måttet fick det gå till ”Tvåan” som var en billigare sort. Ettan såldes som en sann premiumprodukt och med smakgaranti. 

Tack vare kvalitetskontroller och ny tillverkningsmetod tålde Ettan längre transporter och blev vårt första rikssnus.

Snuskungen Knut Ljunglöf inför pension för sina anställda

Jacob Fredriks som Knut Ljunglöf blev den som tog över efter sin far. Han var den som insåg att järnvägen kunde ge snabbare och bättre distribution och blev tidigt kund hos järnvägsbolagen. Han byggde också en modern, mekaniserad fabrik. Fabriken upptog ett helt kvarter vid nuvarande Sveavägen 44. Knut såg till att företagets anställda hade bra villkor och var bland de allra första i landet att införa ett pensionssystem för sina anställda. Själv blev Knut en av landets rikaste personer och vän till kungafamiljen.
 

no-title


Svenskar som arbetat med järnvägen i USA

Utvandrarna tar snuset med sig till Amerika

Under andra delen av 1800-talet och framåt utvandrar ungefär 1,2 miljoner svenskar, framförallt till USA.

Orsaken var bland annat att Sveriges befolkning ökade kraftigt och att det blev svårt för alla att finna arbete. Utvandrarna tar med sig snuset till Amerika och under lång tid är snusandet svenskarnas främsta kännetecken i det nya landet.

En amerikansk järnvägsentreprenör lär en gång ha sagt: ”Ge mig svenskar, brännvin och snus så ska jag bygga en järnväg ända in i helvetet.”

Klassiska märken som är bästsäljare än idag

Många av dagens bästsäljande snussorter har funnits ända sedan 1800-talet. Här är några klassiska sorter som går att köpa än idag:

Ettan Lössnus – Originalrecept från 1822!

General Lössnus – Hemligt recept från 1866!

Grov Lössnus – Kraftig tobakssmak med norrländskt ursprung.

Röda Lacket Lössnus – Mycket finmald och lätt att baka.