no-title

Snus i Norge – snusare, märken & lagar

I Norge blir svenskt snus mer och mer populärt för varje år som går. Mellan 2014 och 2016 växte den norska snusmarknaden med över 20%, men vad är det egentligen som gäller i Norge?

Vilka är de norska snusarna?

Cirka 30 procent av den vuxna befolkningen i Norge brukar tobak, och sedan millenieskiftet har just snuskonsumtionen ökat rejält. Bland unga vuxna i Norge blev det till exempel vanligare med snus än cigaretter förra året. Ungefär en fjärdedel av norska män och kvinnor mellan 16 och 24 år snusar dagligen eller då och då. Det finns fortfarande fler snusande män än kvinnor, men antalet kvinnliga snusare är dock betydligt mycket högre i Norge än i Sverige.

no-title

Tobaksbruk bland män i Norge (www.fhi.no)

no-title

Tobaksbruk bland kvinnor i Norge (www.fhi.no)

Bland de äldre åldersgrupperna i Norge är dock rökning fortfarande vanligare än snus. I åldrarna 45-74 snusar mellan 5 och 10% av männen och under 5% av kvinnorna.

Vanliga snussorter i Norge

Under 2004 lanserades Skruf i Norge och på kort tid blev märket det starkaste i landet. 10 år efter lanseringen hade Skruf tagit över ungefär 40% av hela den norska snusmarknaden. Resten av marknaden delas till stor del av Fiedler & Lundgren och Swedish Match. Då med märkena: General, Ettan, Grov, Göteborgs Rapé, Catch Kronan,Kaliber, Nick & Johnny och The Lab från Swedish Match och Granit, Epok, Mocka och KickUp från Fiedler & Lundgren.

I Sverige ser vi ju att det är absolut vanligast att snusa vita portioner med normal styrka, stora påsar och klassiskt format. I Norge är det dock mycket vanligare med starkt snus, både gällande nikotinstyrka och smaksättning. Andra format och varianter, så som slimsnus och all white-snus, är också mer populärt.

no-title


I Norge är det inte lika vanligt med klassiskt snus. Starka, slimmade och kritvita portioner är populärare än i Sverige.

Antagligen beror skillnaden på att Norge inte har samma snushistoria som Sverige har. I vårt grannland växte de ju inte upp med Röda Lacket, General, Ettan och alla andra gamla klassiker.

Tobakslagar i Norge

I Norge är tobakslagarna till och med ännu hårdare än vad de är i Sverige. Lagstiftningen om neutrala snusdosor började till exempel gälla förra året i Norge. För produkter som redan finns på marknaden krävs det nu att de ändrar design innan 1:a juli 2018. För nya snussorter gäller redan lagförslaget.

Lagen säger att dosorna måste vara helt neutrala. Det vill säga ha en intetsägande utformning när det gäller färg och text. Det är heller inte tillåtet att använda logotyper, symboler eller bilder på snusdosorna.

Från regeringens håll vill de såklart dämpa försäljningen med hjälp av lagen. Men om det kommer funka är verkligen svårt att spekulera i. Att snusmarknaden blir tråkigare är dock uppenbart.

no-title


Exempel på neutrala dosor i Norge.