”Varje fimpad cigarett är en vinst för folkhälsan”

”Varje fimpad cigarett är en vinst för folkhälsan”

Det är tobakens risker som måste minska – inte konsumtionen av tobak i sig. Markus Lindblad från Snusbolaget manar därför till samarbete i en slutreplik till A Non Smoking Generation.


Debatten om tobakens vara eller inte vara i virustider fortsätter. A Non Smoking Generations generalsekreterare Helen Stjerna upprepar i ett nytt inlägg i Dagens Opinion sin vädjan till handeln om att införa ett tillfälligt säljstopp eller åtminstone gömma undan all tobak och göra den mindre tillgänglig. Detta eftersom hon anser att alla sådana produkter, oavsett om det gäller cigaretter, snus eller nikotinportioner, utgör betydande hälsorisker.

"Saknar stöd i forskningen"
Markus Lindblad, kommunikationschef på Snusbolaget, menar att Helen Stjernas påståenden om nikotinets dödlighet saknar stöd i den oberoende forskningen. Likaså underkänner han argument om att barn och unga skulle attraheras av nikotinprodukter.

”Bland våra svenska kunder som köper nikotinportioner utgör åldersgruppen 18-24 år endast 4 procent”, skriver Markus Lindblad i sitt inlägg. ”I stället rör det sig om vuxna kvinnor som beslutat sig för att sluta röka genom att börja använda nikotinportioner. Det är också relevant i sammanhanget att peka på den jämställda brukarmiljön – till skillnad från snus finns det inga skillnader mellan män och kvinnor när det gäller användandet av nikotinportioner.”

Markus Lindblad pekar på att 50 procent av dagens användare av nikotinportioner är före detta rökare. Bland kvinnor är den siffran hela 75 procent.

"Ett gemensamt mål"
Markus Lindblad skriver vidare i sin slutreplik att rökning, till skillnad från användning av snus och nikotinportioner, är ett betydande folkhälsoproblem. Cigaretter har dock historiskt ersatts av snus, som i sin tur har ersatts av nikotinportioner.

”Det är vår bestämda uppfattning att det bästa alternativet i dag till rökning, förutom att sluta använda nikotin, är nikotinportioner. Härmed har vi ett gemensamt mål med A Non Smoking Generation. Därför vill vi samarbeta kring vår gemensamma övertygelse.”

Läs hela inlägget här


De kommentarer som görs i Snusjournalens kommentarsfält förhandsgranskas och godkänns av Snusbolaget innan publicering.