no-title

Snusets historia – del 6: 2000–Nutid

En marknadschef går till frisören och upptäcker en helt ny målgrupp. Snuset får nya former och smaker och går mot en ny storhetstid.

Snuset hittar en ny målgrupp

Strax före millennieskiftet började en ny marknadschef, Patrik Hildingsson, på Swedish Match. Dagen innan han ska till fotografen för att ta sitt personalfoto går han till frisören. Där får han en smärre chock. Det visar sig att hans frisör, liksom båda hennes kollegor snusar. Fram till den dagen hade alla tagit för givet att snus var och skulle förbli något typiskt manligt. Alla, utom de kvinnor som redan snusade förstås..

Patrik lyssnar på när frisörerna berättar vad de tycker om det snus som då finns tillgängligt. De har många synpunkter. Till exempel vill de inte att prillan ska synas – alls. Och de vill ha andra, fräschare smaker. Det här slumpartade mötet med frisörerna följs av en ordentlig marknadsundersökning och blir startskottet för en intensiv produktutveckling. Man har upptäckt en helt ny målgrupp: Kvinnorna.

Portionssnus i nya former – mini & slim 

Nu utvecklas portionssnuset och får nya former. Mini ser ut som en vanlig prilla, men innehåller mindre än en tredjedel så mycket snus, perfekt för den som inte vill att snuset vare sig ska kännas eller synas. Slim blir en variant med prillor som är både smalare och längre än en vanlig portion, men sitter diskret under läppen.

Numera finns ännu fler varianter på portionssnus med perforerade, extrasmala eller helt svarta påsar.

Nya snusfabrikanter och hundratals sorters snus

2002 är tiden plötsligt mogen. Swedish Match som så länge dominerat snusmarknaden, trots att monopolet upphörde redan 1961, får på kort tid plötsligt flera nya konkurrenter. Kanske är det snusets ökade popularitet, nya målgrupper och produktutvecklingen med nya former och smaker som inspirerar gamla och nya entreprenörer att vilja ta en bit av marknaden. 2002 grundas både Skruf och Gotlandssnus. Samma år öppnar JTI/Nordic Snus snusfabrik i Vårgårda. Anrika Lundgrens, nu under namnet Fiedeler & Lundgren flyttar tillbaka till Sverige efter 87 år i Danmark. Snuset går mot en ny storhetstid.

no-title

Under tidigt 2000-tal poppar det upp en hel del nya snustillverkare på den svenska marknaden. Bland annat dessa.

Andra snustillverkare som etablerar sig i Sverige på 2000-talet är V2 Tobacco, Gajane och AG Snus som bildas när Fiedler & Lundgren säljs till British American Tobacco 2008. Idag är ett helt gäng snustillverkare aktiva på den svenska marknaden och det finns mellan 400 och 500 olika sorters snus att välja på – ännu fler än det fanns för 100 år sedan, innan tobaksmonopolet infördes!

Smaksatt snus slår hårt

Det börjar blygsamt med Catch Dry miniprilla i smakerna eukalyptus och lakrits. 

Sedan kommer allt fler smaksatta snus: mint, mentol, whiskey, melon, cola, salmiak, lingon, blåbär, fläder, hjortron, kaffe, björnbär, vanilj, hallon, mynta och citrus. Det verkar inte finnas någon gräns på vilka smaker som kan användas i snus.

Trenden med fräscha, kalla smaker som olika typer av mint och mynta, eller smaksättning av bär eller godis, fortsätter också än idag. Utbudet är enormt. 

no-title

Snuset ökar i Sverige och letar sig utomlands

När vi kommer fram till 2011 är en miljon svenskar snusare och hälften av dem är före detta rökare. Tillsammans snusar vi 200 miljoner dosor. Några av de sorter och märken som snusas är de samma som var populära för hundra år sedan!

Snuset har också fått anhängare utomlands, framförallt i Norge och USA. Om det inte varit för EU:s snusförbud hade vi förmodligen sett en liknande utveckling i övriga Europa också. Swedish Match är fortfarande marknadsledande inom snus i Sverige, även om man nu har hälsosam konkurrens från andra tillverkare.

Helt vitt snus – alltså kritvitt!

Nya produkter lanseras numera i ett snabbare tempo än någonsin. Den senaste nykomlingen på snusmarknaden är All White. All White kan beskrivas som motsatsen till grovt lössnus. All White är kritvita och torra portionssnus som inte luktar som snus och som inte missfärgar tänderna. De säljs ofta i små eller slimmade portioner med mintsmak, eller med smak av citrus, melon, lakrits, blåbär eller kaffe. 

no-title

Den senaste nykomlingen på snusmarknaden är All White. I All White-segmentet hittas bland annat ZYN.

Att få snuset helt vitt är förstås inte helt enkelt och alla tillverkare har olika metoder. Epok tvättar ur snuset enligt en egen patenterad process, medan Omni består av en blandning av cellulosa och ljus tobak. On! innehåller en väldigt liten del tobak, och ZYN från Swedish Match innehåller ingen tobak alls. Med mindre tobakssmak får också smaksättningen större utrymme.

All White har trots varierande mängd tobaksinnehåll ofta en hög nikotinhalt. Här får du alltså samma mängd nikotin som i en vanlig portion, fast i en mindre prilla som inte luktar snus, syns under läppen eller missfärgar tänderna. All White är verkligen gjort med tanke på den diskreta snusaren. 

Snus för alla

Därmed har vi kommit fram till nutiden i vår serie över snusets historia. Vi har sett hur snuset startade som något för adeln och överklassen på 1500-talet, hur det blev populärt i Sverige på 1700-talet, ersatte böndernas tuggtobak och var arbetarnas tröst under industrialiseringen på 1800-talet – för att sedan nästan konkurreras ut av cigaretterna på 1900-talet. Idag snusar svenskarna i större utsträckning än någonsin tidigare och valet av snus är både en stilmarkör och en fråga om personligt tycke och smak.