Foto Torbjörn Lindén

Ökande intresse för nya nikotinprodukter

Ökande intresse för nya nikotinprodukter

En njutning som alla håller käft om, som är diskret, jämställd och som ”alla” stora i en bransch i förvandling söker finna sina varianter av – för att erbjuda konsumenterna ett säkrare alternativ och företagen själva en överlevnad och stärkt anseende. Det låter som en gåta, men är mer en gåva, en lösning, en utväg som blir alltmer eftertraktad.
–Vi har här ett växande intresse.


Orden är Johannes Varhelyis. Han levererar dem i en oas, rik med tobaksbranschens nya produkt, nikotinpåsar.

–Det är uppenbart att de stora jättarna söker alternativ till de klassiska cigaretterna. Om du tar ett varv härinne så är det inte jätteenkelt att hitta ett paket med vanliga cigaretter. Alla rör sig mot nästa generations nikotinprodukter – och där är Swedish Match, väldigt välpositionerade med den här typen av helvita diskreta, enkla produkter. Tobaksbranschen är en bransch i transformation nu och är väldigt, väldigt intressant.

Branschen som helhet brottas med vikande försäljning av vanliga tobaksprodukter. Som ett svar på tidens trend och traktande efter mindre skadebringande produkter kommer en varierad mångfald av vita nikotinportioner, e-cigaretter och vejpingprodukter.

Ny produkt ger anledning

I Swedish Matchs monter på världens största tobaksmässa, InterTabac i Dortmund, finns företagets utbud av Zyn, för betraktande och prova på. I kylskåp vänder dosor med vittsnus-kusinen chew bags locksidan till.

–Vi är ju ett traditionellt snusföretag, men våra nya produkter gör att vi nu har siktet inställt på marknader utanför Sverige, Norge och USA, säger Johannes, Business Unit Manager med ansvar för Travel retail inom Swedish Match.

– .… så helt plötsligt tar vi stegen från Skandinavien, som är en väl etablerad marknad och med en lång tradition av att använda ett klassiskt snus, mot att titta på nya möjligheter och erbjuda konsumenter alternativ till cigaretterna även i länder såsom Tyskland och Österrike. I länder utan munsnus finns en okunskap om, en ovana inför, sättet att använda en nikotinpåse.

Möten för att täcka behov

–Det är upp till oss att kommunicera användningssättet till konsumenterna med hjälp av våra återförsäljare. Mässan är en fantastisk möjlighet för oss att träffa återförsäljare, som i sin tur är i kontakt med många människor. Här har vi ett enormt intresse.

Under mässans två första dagar av tre är det i huvudsak distributörer av tobaksvaror, tillbehör och liknande kategorier av produkter som besöker. Tredje dagen intar de söndagslediga tyska detaljhandlarna InterTabac.

–Vi har flera diskussioner med våra distributörer, men även återförsäljarna ser ett behov av att erbjuda konsumenterna mindre skadliga alternativ till cigaretterna, förklarar Johannes.

Bekant – tysk nyfikenhet att testa

Nikotinpåsarna Zyn är bekanta, även om distributörer och handlare får se, känna och smaka dem för första gången när de möter en representant för Swedish Match.

–Ja, absolut! Vi har skördat betydande framgångar med Zyn i USA, så vi vet att produkten är ett mycket bra alternativ för de konsumenter som letar efter mindre skadliga alternativ. Det ger ringar på vattnet. Det går väldigt bra för oss i Sverige med de här produkterna och vi är precis i skede att lansera i Tyskland. Det är ett nytt varumärke för många, och framgången i USA gör att intresset går upp.

Så har det också till viss del blivit. Idag, 12 februari 2020, då Swedish Match just presenterat delårsrapporten för fjärde kvartalet 2019, kommenterar Johannes att intresset från tyska tobakshandlare håller i sig. Allt fler erbjuder nu Zyn till sina kunder och nyfikenheten att testa nyheten är påtaglig.

Ökande intresse för nya nikotinprodukter

Foto Torbjörn Lindén

–Vi ser att den generella trenden går mot mindre skadliga produkter och jag hoppas att vi med Zyn kan vara ett bra alternativ till de många vuxna kvinnor i Sverige som röker, en grupp vi tidigare inte lyckats nå på samma sätt som männen.

Diskret tilltalar fler damer

Traditionellt svensk snus konsumeras ju huvudsakligen av män, även om allt fler kvinnor finner portionssnus som sitt val för att få en nikotinkick. Konsumtionen av nikotinportioner som Zyn är förmodligen mer jämställd?

–Du sätter verkligen fingret på det. Det här är en produkt som är enklare för en större målgrupp att använda. I Sverige har bruket av snus bland kvinnor varit begränsat. Med de nya produkterna hoppas vi kunna erbjuda rökande svenskor ett bättre alternativ. Men jag vill förtydliga att det inte är en damkategori detta, poängterar Johannes. Det är en produkt för alla som är över 18 år, inkluderat män.

Samma grupp väljer fräschare

–Intresset får växa i och med att vi går in på nya marknader. Vi utvärderar kontinuerligt marknader där vi ser att det finns en efterfrågan.

Just nu säljs Zyn i USA och några ytterligare europeiska marknader. Rent allmänt är mintsmak populärt. Johannes Varhelyi gillar den också, men har en annan favorit.

–Jag är faktiskt själv förvånad. Vi har ganska nyligen lanserat en produkt som heter Espressino, med tydlig smak av kaffe, vilket jag uppskattar.


De kommentarer som görs i Snusjournalens kommentarsfält förhandsgranskas och godkänns av Snusbolaget innan publicering.