Ring oss020-0753464 Idag: 09.00-17.00
Intervju Swedsnus

Swedsnus - mer miljövänligt med storpack

Önskan om att kunna erbjuda kvalitetssnus till lägre pris blev starten för Swedsnus som hittat vägar att minska både kostnader och miljöpåverkan.

Dennis Andersson är en av delägarna till Swedsnus. Även om han och hans partner är ganska nya som ägare har de ändå jobbat med företaget i många år. När den förra ägaren ville gå vidare och de fick chansen att ta över så tvekade de inte länge. Här berättar Dennis om hur Swedsnus lyckats kapa priset på kvalitetssnus, genom att tänka nytt och annorlunda.

Vad är tanken bakom Swedsnus?

- Swedsnus grundare fick den första idén till företaget redan 2008. Då fanns det ingen e-handel med snus alls. Man fick springa till butiken och köpa dyrt snus, dosa för dosa. Någon priskonkurrens fanns knappt. Det enda alternativet som fanns var att baka lössnus själv hemma i ugnen och även om man skulle lyckas tar det tid och luktar ganska mycket, så det var, och är fortfarande inte så populärt. Tanken med Swedsnus var att erbjuda ett bra alternativ, också för alla de som föredrar portionssnus eller inte vill baka sitt snus själva. Sedan dröjde det till 2011 innan företaget blev konkret verklighet. 

Den första produkten var en portionssnussats med torra portioner som man tillsatte vatten och aromer till, men rätt snart lanserade vi ett helt färdigt snus i storpack också: White Semi Dry. Sedan dess har det tillkommit många olika sorter och smaker. Affärsidén att erbjuda kvalitetssnus till bra pris, är samma idag som när företaget start.

Hur bra är hållbarheten för snus i storpack?

- Vårt portionssnus innehåller mindre vatten än snus på dosa och därför är hållbarheten rejält mycket bättre och snuset blir mindre rinnigt. Mindre vatten gör också att snuset väger mindre – och här finns det pengar att spara för kunden, för tobaksskatten är baserad på snusets vikt och inte själva tobaksinnehållet.
Hos oss får du alltså lika mycket tobak, men betalar mindre skatt. Det är smart, och de flesta gillar att portionerna är lite torrare. Vill man absolut ha ett blötare snus kan man tillsätta lite vatten själv, men de som gillar vått snus brukar kanske oftare använda lössnus. 

Vilka alternativ har ni för de som föredrar lössnus?

- För lössnusarna erbjuder vi ett halvfabrikat där man själv vispar ihop snus, vatten och arom och ställer i kylen. Efter fyra dagar är snuset färdigt att använda. Vi skickar med en dosa som man kan återanvända och fylla på, en refill- lösning helt enkelt.
Det lössnus som vi levererar är faktiskt helt färdigt snus som vi sedan torkar så att allt vatten försvinner. På så sätt får vi ned skatten även på vårt lössnus som blir ungefär 60% billigare jämfört med färdiga dosor i butik.
Vill man ha extra krambart lössnus kan man använda vår konsistenspåse i silikon som gör underverk med snusets konsistens.

Varifrån kommer er tobak och hur går tillverkningen till?

- Vi köper in tobak från seriösa odlare med höga krav på kvalité som lokalt socialt engagemang och vår tillverkning sker på traditionellt svenskt vis, i en process där mycket handlar om det manuella hantverket. Vi lägger ned stor omsorg på att tillverka snus av hög kvalitet. Dåligt snus gör ju ingen glad och skulle heller inte vara roligt att jobba med.

Intervju Swedsnus

Finns det andra fördelar med snus i storpack än att det blir billigare?

 En effekt av storpack som är värd att lyfta fram är hur mycket förpackningsmaterial som sparas. En av våra storpacksburkar innehåller 1000 portioner snus, lika mycket som 50 dosor. 50 snusdosor innehåller ungefär 800 g plast, alltså nästan ett kilo. Vår burk väger bara 150 g. Inom kort lanserar vi dessutom en refill-bag så att man kan fylla på burken vid behov. 
Snusar du en dosa om dagen sparar du alltså grovt räknat 4,5 kg plast per år bara på att gå över till storpack. Vi har räknat ut att sedan starten har vi och våra kunder sparat 100–150 ton plast! De nya refill-påsarna påsarna är ännu mer materialsnåla så den siffran kommer öka snabbt om påsen blir populär, och det tror vi den blir. Påsen är ju flexibel och tar mindre plats i kylen, så mycket talar för den.

Hur ser du på framtiden för Swedsnus? 

- Vi ser ljust på framtiden! Vi har en stadigt ökande försäljning och vi tror att fler kommer att upptäcka fördelarna med Swedsnus. Snuset är starkt i Sverige och vi kan se att det vinner mark även utomlands, inte minst på grund av att snus är bättre för hälsan än vad rökning är. Just nu säljer vi bara inom Sverige, men vi har börjat utvärdera vilka alternativ som finns för att expandera till nya marknader. 

Du hittar Swedsnus produkter här!



De kommentarer som görs i Snusjournalens kommentarsfält förhandsgranskas och godkänns av Snusbolaget innan publicering.