Att skapa ett VM-Snus

Att skapa ett VM-Snus

Kurbits Snus AB är ny produktionspartner till Snusbolagets tävling för hemtillverkare av snus: Snus-VM. Vi ska få följa en av ägarna, tillika ny jurymedlem, som tog uppgiften att göra två av vinnarsnusen till färdiga produkter på största allvar.

Snus-VM genomfördes för första gången 2019. Med ett uppehåll 2020 på grund av pandemin så var entusiasmen stor för att få fram nya världsmästare i den ädla snustillverkningens konst.


Vinnarna koras

Hösten 2021 inkom ett hundratal tävlingsbidrag till Snus-VM, där de tävlande skulle göra upp i tre kategorier; portionssnus, lössnus och egenodlat snus. För portionssnus och lössnus så låg det inte bara en präktig pokal och ära i potten, utan vinnaren skulle dessutom få sitt snus tillverkat för försäljning. De som gjort eget snus kan sätta sig in i känslan att få se sin skapelse till försäljning och det var något som skulle bli verklighet för två av de tävlande.

Juryn samlades för att snusa i två dagar och mot slutet av den andra dagen så var både läppar, smaksinnen och orken slitna men av den obeskrivliga lyckan som kommer när ens enda uppgift är att snusa så mycket det bara går under två dagars tid.

Vinnarna korades och ringdes upp, mer om det kan ni läsa här på Snusjournalen. Glädjen var naturligtvis stor och det började pratas om när vinnarna skulle komma till Stockholm för att få träffa de som varit inblandade från Snusbolaget, juryn och Kurbits Snus. Vinnarna skulle också få komma till fabriken för att få vara med och skapa det som skulle säljas.


Resan mot en färdig produkt

Andreas Meijer är jurymedlem och delägare av Kurbits Snus AB, som tagit sig an att se till så vinnarnas inskickade bidrag skulle göras om till färdigt snus för försäljning. Han delar med sig av vägen från produktionsperspektivet.

Från och med att vinnarna korades så var det dags att börja beställa hem prover av aromer och tobak för att göra vinnarnas snus rättvisa. I vanliga fall tillverkas produkter som Stockholm och Soldat, båda ganska starka med blommiga övertoner, men det är inget som skulle tillverkas nu. Mild tobak behövdes för att framhäva den delikata balansen mellan vanilj, koriander och ingefära som Ørjan Sve från Norge hade gjort med färsk koriander, vaniljstång och avkok på ingefära. Detta behövde lösas med hjälp av livsmedelsgodkända aromer, vilket inte är så lätt då koriander inte är en arom som vanligtvis är en storsäljare hos aromtillverkarna. Men aromerna beställdes in i alla fall.

Att skapa ett VM-Snus

           Andreas Meijer, ägare till Kurbits Snus AB
           tillika jurymedlem i Snus-VM.

När det kom till lössnuset så var tobaksvalet av vital vikt. Olika typer av Burley, blandat med några DAC (Dark Air Cured) sorter, främst från Frankrike, fick utgöra basen. Till det toppades det hela med en avvägd andel med en storfavorit som heter PA Gros (Pennsylvania Green River One Sucker) som ger en rund smak. När det kom till aromer fick Kurbits hjälp av Kungssnus. Eftersom vinnaren använde deras tjärarom i vinnarsnuset så det skulle i även för snuset som skulle säljas.

Så kom dagen då vinnarna kom till fabriken för att få vara med i tillverkningen. De fick testa att smaksätta med riktiga aromer i snus, för att sedan diskutera mängder och balans innan ett recept skrevs ner. Portionssnuset portionerades direkt för att få mogna i påsen så att man kunde återkoppla om något behövde ändras innan den skarpa körningen gjordes. När dagen var slut så beställdes allt som behövdes in, framtagande av etiketter påbörjades och helheten började komma på plats.

Att skapa ett VM-Snus

 

Under våren började alla komponenter komma på plats. Snuset tillverkades med portionssnuset först ut medan lössnuset mognade lite för att kunna få ökad fyllighet och möjliggöra rätt konsistens. Ørjans portionssnus blev färdigportionerat och det skulle även säljas med norsk dosa för försäljning i Norge. Detta för att vinnaren Ørjan är från Norge och det fanns en önskan om att även hans landsmän skulle få avnjuta hans produkt. Snuset började säljas hos Snusbolaget den 25 april 2022.

Lössnuset behövde lite mer bearbetning då Kurbits Snus inte har maskiner anpassade för lössnus. Däremot finns mycket kunskap om snus så det gick att få till på ett mycket bra sätt. Andreas Meijer såg till så att svettning, mognadsprocessen, smaksättningen och konsistensbearbetningen var till belåtenhet innan snuset packades i de tusen dosor som skulle ut för försäljning. Den övriga personalen var lite skeptisk till den tunga, rökiga, fylliga och djupa smaken i Vikingsnus Kramgoda, eftersom Kurbits Snus också tillverkar nikotinpåsar och steget mellan Vikingsnus Kramgoda och friska nikotinpåsar är ganska stort även om båda på ett eller annat sätt innehåller nikotin.

Konsistensen på lössnuset skulle efterlikna snus som det var för cirka 30 år sedan. Alltså inte så fuktigt, smetigt och nästan oljigt som många sorter är idag. Ett torrare snus men som höll ihop bra utan bindemedel, enbart på grund av väl genomförd bearbetning av tobaksmassan. Resultatet är ett moget lössnus, väl anpassat för den klassiska lössnusaren som inte trycker ihop för hårt utan som låter snuset få fritt utrymme att frigöra smaker och känsla under läppen.

”Ett mycket roligt och givande projekt för oss som produktionspartners”, sammanfattar Andreas Meijer det hela.

Läs mer om Snus-VM här.

Ps. För Snusjournalens läsare är Andreas kanske allra mest känd som ”Magister Snus” – vår guide i snustillverkningens ädla hantverk

Snus-VM arrangeras av Snusbolaget.se i samarbete med Kurbits Snus AB.

Att skapa ett VM-Snus


De kommentarer som görs i Snusjournalens kommentarsfält förhandsgranskas och godkänns av Snusbolaget innan publicering.