Snusbolaget i startblocken inför Black Week 2021
En av de alla viktigaste veckorna för e-handeln står för dörren. Vi tittar närmare på hur Snusbolaget förbereder sig inför Black Week.
Black Friday växte till Black Week och blev till en av årets viktigaste perioder för e-handeln. Snusjournalen har tagit pulsen på Snusbolaget inför denna intensiva vecka.
Niklas Gustafsson, lagerchef hos Snusbolaget, känner sig redo.
– I och med de förväntade volymerna under denna vecka så har vi ändrat om i schemat mellan 21 – 28 november. Vi har förlängt öppettiderna under dessa datum för att kunna matcha prognosen för antalet inkommande order. I vanliga fall arbetar vi till 14.30 på fredagar, 16.00 på lördagar och 16.00 på söndagar. Nu kör vi i stället 06.00-24.00 under hela denna period.
– Vi har haft möten med samtliga transportörer för att de ska ha kapacitet att hämta allt gods så att det inte ska påverka våra ledtider ut till kund, samt att vi har satt in en hel del extrahämtningar, säger Niklas. Vi har även tagit in ett gäng timanställda/bemanning som hjälper oss i och med det utökade schemat.
Beredda på högt tryck
Även hos kundservice är man förberedd på anstormningen.
– Vi förbereder oss genom att bemanna kundservice med vår ordinarie personalstyrka plus extrapersonal som kan arbeta om det blir högt tryck, säger kundservicechefen Annelie Berg. Vi har det senaste året rekryterat fler kundservicemedarbetare och även satsat mycket på vidareutbildning av befintlig personal, och samtidigt tar vi del av information och erbjudanden för att snabbt kunna besvara förfrågningar. Vi står redo för att bemöta våra kunder måndagar och tisdagar 8.00-19.00, onsdagar och torsdagar 9.00-19.00, fredagar 8.00-17.00 samt söndagar 9.00-12.00
Är det något som skiljer sig från tidigare år?
– För oss är det ingen större skillnad, säger Niklas. Dock har vi ju under året utökat automationsanläggningen och fördubblat vår kapacitet, så rent krasst kan vi producera dubbelt så många order per timme gentemot föregående år.
– När det gäller leveransfrågor kommer våra kunder i år även att kunna spåra sin leverans direkt via en länk till några av våra transportörer på vår hemsida, säger Annelie. Vi fokuserar mycket på att ha nära kontakt med andra avdelningar ifall det skulle brista i något led, om det blir någon försening för våra vänner i transportsektorn vill vi vara nära våra kunder. Vi på kundservice håller tummarna för att kunderna har tålamod att vänta den tiden – vi vet och förstår att man vill ha sin beställning så snart det bara går!
När ska man senast ha lagt sin Black Week-beställning för att få den som önskat?
– Efter den prognos som är framtagen så ska du som kund under hela perioden få din order precis som vi lovar vid utcheckning, säger Niklas. Vi kommer alltså inte släpa efter mycket alls. Möjligtvis de order som kommer in sen eftermiddag/kväll den 25/11 skickas på förmiddagen den 26/11 och några få order som släpar från den 26/11 till den 27/11. Sen kan såklart volymerna bli något högre än vad vi räknar med och då tar det kanske något längre tid, men om inget oförutsett händer så skulle jag säga att vi är mycket väl förberedda.
– Vi kommer också att bunkra upp med en hel del godis, fika, energidryck och lite mat för att alla ska kunna prestera som bäst och hålla ångan uppe!
Eftersom det inte är tillåtet enligt lag att rabattera tobak gäller Snusbolagets Black Week-erbjudanden enbart tobaksfria nikotinprodukter.