Snusbolaget i exklusivt samarbete med Helwit
Helwit och Snusbolaget har startat ett samarbete där Helwit lanserar tre av sina produkter i styrkan extra strong – exklusivt på Snusbolaget. Men hur började samarbetet? Och vad är det egentligen som gör Helwits nikotinportioner unika? Det här har Snusjournalen tagit reda på i en intervju med Tobias Björneskog, medgrundare och delägare av Helwit.
Under 2023 informerades Snusbolaget av Helwit, som tillverkar nikotinportioner, om att de planerade att släppa tre av sina populäraste produkter i en starkare variant. Idén om ett samarbete mellan de två parterna kom de snabbt överens om.
Samarbetet mellan Snusbolaget och Helwit innebär att Helwit har lanserat tre nya smaker av sina nikotinportioner i styrkan extra strong - Cola, Blueberry och Violet. Designen skiljer sig åt från de övriga dosorna i sortimentet i och med att de har en Snusbolaget-logga i mitten.
– En betydande del av våra konsumenter är tidigare rökare som lyckats sluta röka med hjälp av Helwit. Många av dessa har uttryckt önskemål om starkare nikotinportioner, trots att vi normalt sett föredrar att erbjuda produkter med lägre nikotinhalt. När tidigare rökare tar kontakt med oss, lägger vi särskild vikt vid deras feedback och önskemål. Det är viktigt för oss att lyssna på vår kundbas och erbjuda produkter som möter deras specifika behov och önskemål, även om det innebär att erbjuda starkare alternativ för dem som söker detta, säger Tobias Björneskog, delägare och medgrundare av Helwit.
- Helwit Blueberry Extra Strong Snusbolaget Collab - Extra starkt vitt snus med smak av blåbär
- Helwit Cola Extra Strong Snusbolaget Collab - Extra starkt vitt snus med smak av cola
-
Helwit Violet Extra Strong Snusbolaget Collab - Extra starkt vitt snus med smak av viol
Hur gick resan från Idé till lansering?
– Tanken att släppa extra strong har alltid funnits där, då segmentet har vuxit så kraftigt. Men när så många konsumenter började höra av sig till oss med förfrågningar om extra strong, kändes det ganska självklart för oss att lansera den typen av produkter, säger Tobias Björneskog och fortsätter:
– När vi väl bestämt oss för ett samarbete med snusbolaget, tog vi fram ett antal designförslag, som Snusbolaget utvärderade och kom med sin feedback, därefter gjorde vi en del justeringar innan vi till slut kände oss nöjda med designen. Det fanns en del utmaningar med att få ihop våra olika grafiska profiler, men vi är nöjda med slutresultatet och tycker det landade bra. Genom det här samarbetet kan vi inte bara stärka Helwit-varumärket utan även fördjupa relationen med Snusbolaget.
Vad gör er unika på marknaden?
– Vi har en unik design för våra produkter som tydligt särskiljer sig från konkurrenterna. Våra produkter är lätta att känna igen, vilket bidrar till en starkare varumärkesidentitet.
– Det som är mest återkommande i våra marknadsundersökningar är att våra konsumenter uppskattar den tydliga och långvariga smaken hos våra produkter. Feedbacken från kunderna visar entydigt att smakupplevelsen är en central faktor i deras val av våra produkter, säger Tobias Björneskog, och fortsätter:
– Avslutningsvis lyssnar vi på våra konsumenter. Det är inget vi bara säger, vi diskuterar konstant den feedback som vi får från våra konsumenter och fattar många gånger avgörande beslut, baserat på våra konsumenters feedback.