Snusbolaget får hållbarhetschef

Snusbolaget får hållbarhetschef

Snusbolaget är medlemmar av Hållbar E-Handel, som är ett branschinitiativ för att skapa en hållbarare svensk e-handel. Nästa steg i engagemanget är att bolaget får en diplomerad chef för den affärsdelen. Den förpliktigande titeln går till Erik A.O. Engström, chef för externa affärer samt numera alltså hållbarhetschef på Snusbolaget.


– Genom vårt engagemang har jag haft möjligheten att gå en certifieringsutbildning och efter genomgångna moduler med uppgifter och test kan jag stoltsera med att vara diplomerad inom Hållbar E-handel, berättar Erik. Certifieringen som erhålls är personlig och innebär att man genomfört en utbildning som ger ökad kunskap och verktyg för att leda och genomföra hållbarhetsarbetet på det egna företaget.

”Bättre förståelse för FN:s mål”

Utbildningen har löpt under den gånga hösten med ett antal olika digitala träffar och arbetsuppgifter mellan tillfällena samt även ett digitalt kunskapstest. Fokus ligger på att öka förståelsen av de olika aspekterna kring hållbar e-handel och att understödja ett vidare arbete med olika verktyg, oberoende av hur långt man redan hunnit som företag.

– Aktivt deltagande i utbildningen ger en bättre förståelse för både FN:s Hållbarhetsmål (SDG), nationella mål samt konkreta företagscase som grund, säger Erik. Därefter följer olika delar utifrån varu- och kundflödets perspektiv inom bolagets egen e-handelsplattform, allt från marknadsföringen och check-out i kundkorgen till transporter och logistik med inkommande och utgående leveranser samt lagerhantering.

Vad betyder det för ett företag som Snusbolaget att ha den här typen av certifiering?

– Att aktivt jobba med hållbarhet och stärka vårt engagemang för att skapa en hållbar e-handel är viktigt för bolagets framtid men framförallt för våra kunder. När flera medarbetare får både kunskap och erfarenhet av vad en hållbar e-handel innebär samt även kräver av oss kan vi arbeta för att erbjuda våra kunder ett mer hållbart alternativ när de köper sitt snus eller nikotinportioner. Det är viktigt för både oss och våra kunder.

Erik ser en rad möjligheter i framtiden för såväl Snusbolaget som för Sveriges snusare:

– Det är tydligt att företag måste kunna visa att de bidrar till något mer än att bara genomföra en köptransaktion. Vad är företagets högre syfte och bidrag till samhället? För Snusbolaget är det tydligt att vi genom de produkter vi försäljer bidrar till att ge vuxna ett alternativ till rökning och annat tobaksbruk, vilket i förlängningen räddar liv. Samtidigt är det grundläggande att vi som e-handelsaktör håller vårt löfte gentemot våra kunder när det gäller produkt, leverans och pris. Gör man det systematiskt och genomtänkt går det samtidigt att möta krav på fossilfria leveranser, minskade fossil plastanvändning, smartare förpackningar och fossilfria leveranser för att nämna några.

– I intressentavstämningar ser vi att konsumenter söker efter hållbarare alternativ. Som snusare och användare av nikotinportioner har man en möjlighet att påverka den utvecklingen via sina val. Genom att stötta de bolag och aktörer som jobbar för en hållbar utveckling kan konsumenter göra en skillnad, avslutar Erik.


De kommentarer som görs i Snusjournalens kommentarsfält förhandsgranskas och godkänns av Snusbolaget innan publicering.