Snusåret 2019
2019 blev ännu ett mycket roligt år med spännande lanseringar, intressanta nykomlingar och nyskapande smaker. Här listar vi några av årets höjdpunkter!
Årets nykomling: Lundgrens Västkusten
Västkusten lanserades i maj på svenska marknaden, men redan i början av april fick Snusbolaget möjligheten att visa potentialen för produkten. Västkusten slog snabbt alla tidigare rekord och tog redan första veckan en betydande andel av försäljningen. Detta gör Västkusten den till den mest lyckade lanseringen inom snuskategorin i modern tid.
Årets exklusiva: Lundgrens Öland
En produkt varje Lundgrensälskare väntar på varje sommar – Lundgrens Limited Edition. Till 2019 års upplaga var inspirationen hämtad från Öland. Lundgrens Öland sålde slut på mindre än fem timmar och blev därmed den snabbast säljande Limited Edition-produkten någonsin.
Årets kategori: All White
All White, tobaksfria nikotinpåsar, är utan tvekan 2019 års största vinnare. Denna kategori började året med att representera en liten del av marknaden, men har under 2019 vuxit enormt jämfört med året innan. Vi ser att fler och fler väljer att sluta röka till förmån för detta mindre skadliga alternativ.
Årets nykomling inom All White: Zyn Espressino
Zyn lanserade i september Espressino, med en smak av lite söt espresso.
Redaktionen fattade direkt tycke för produkten, och det gjorde även konsumenterna! Varje vecka fortsätter produkten att växa vilket visar att användarna gillar den innovativa smaken. Den har redan skapat sig en stor grupp lojala konsumenter som har valt Espressino som sin nya favorit.
Årets överraskning: Kurbits Snus
Kurbits är en ny frisk fläkt på den svenska marknaden. De började smått med att lansera fyra produkter under varumärkena Kurbits och Soldat. Kurbits har därefter gått från klarhet till klarhet och visat att även mindre tillverkare har en plats i svenska snusares hjärtan. Med unika smaker och prisvärda produkter har man lyckats få fäste på en väldigt konkurrensutsatt marknad.