Nicotine Pouches i USA – Snusbolaget undersöker!
Nicotine pouches, eller tobaksfria nikotinpåsar som det heter på svenska, har inte bara visat sig populärt bland svenskar. Nicotine pouches växer stadigt i USA och i det här inlägget utforskar vi amerikaners syn på och användning av nicotine pouches.
Sammanfattning
- Nicotine pouches är en engelsk översättning av tobaksfria nikotinpåsar
- Nicotine pouches innehåller nikotin som är mycket beroendeframkallande
- I USA är ZYN det mest populära varumärket
- I USA är det flest män som använder nicotine pouches
Vad är Nicotine Pouches?
Nicotine pouches, är en engelsk översättning av tobaksfria nikotinpåsar. Det är alltså detsamma som tobaksfritt snus, eller vitt snus som det ibland också kallas. Vidare är det en vit sorts snus som är helt fri från tobak. I stället tillsätts nikotin och smakaromer för att skapa en likvärdig upplevelse. Smakaromerna tillsätts eftersom avsaknaden av tobak även påverkar smaken.
Vill du veta mer om nicotine pouches? Du kan läsa mer i artikeln Vad är vitt snus – Haypp undersöker!
Vart kommer nicotine pouches från?
Historien om nikotinpåsar börjar med utvecklingen av white portion, som i sin tur är en vidareutveckling av det traditionella tobakssnuset. Under 1998 fick världen se en ny typ av snus på marknaden, och detta var vit portion som innehöll en tvättad tobaksbas. Eftersom man lät bli att efterfukta snuset som man gör vid traditionellt snus, förblev produkten vit och den rann mycket mindre.
Nästa steg i utvecklingen var nikotinpåsar, och under 2014 lanserades det först helvita snuset på marknaden. Detta var revolutionerande eftersom det var helt fritt från tobak och produkten förblev därmed kritvit. Då nikotin finns naturligt i tobak, tillsätts det i nikotinpåsar för att skapa en liknande upplevelse. Vidare försvann även den typiska tobakssmaken som dominerades av basen, och även detta tillsätts med eventuella smakaromer.
Nicotine Pouches i USA
Användningen av nikotinprodukter i USA sträcker sig hela vägen tillbaka till upptäckten av landet. Den italienska upptäckaren Columbus fick en gåva av urbefolkningen som bestod av torkade tobaksblad. Genom att rulla in den torkade tobaken i majsblad kunde de röka tobaken. Men visste du att de även gjorde snus av tobaken? Munken Ramón Pane bevittnade hur urbefolkningen andades in en pulverform av tobaken i näsan. Det var början på luktsnuset som senare skulle bli favoriten bland Europas elit.
Men nu tillbaka till tobaksfria nikotinpåsar. Nicotine Pouches lanserades i USA under 2015 och har sedan dess ökat mycket i popularitet. Bara under 2021 ökade försäljningen av vitt snus med 30 procent. Denna ökning beror, enligt The Snus Report 2021 publicerad av Nicokick (i samarbete med Northerner), på det faktum att amerikaner använder det som ett medel för att sluta röka. Över 43 procent rapporterar det faktiskt som främsta anledning. För kvinnor är denna siffra hela 58 procent.
Vilka använder vitt snus i USA?
Tobaksfria nikotinpåsar är populärt över hela landet. Både i stora städer såväl som glesbyggda områden. Det är dock främst män som använder nikotinpåsar, däribland 87 procent av Northerners beställningar kommer från män. De resterande 13 procent är kvinnor.
Dock är den snabbast växande konsumenterna kvinnor, som köpte 35 procent mer dosor under 2021 tillskillnad från 2020. För män såg Northerner en ökning på 27 procent.
Den typiska köparen är en man i 40-års åldern och han köper två tredjedelar av sina nikotinpåsar online. Hans favoritsmak är även Wintergreen från ZYN.
Ja, samtliga nicotine pouches i USA är tobaksfria. Detta eftersom det är samma som tobaksfria nikotinpåsar.
Man kan kalla det båda, nicotine pouches är endast en förkortning av den fulla benämningen.
Tekniskt sett är inte tobaksfria nikotinpåsar snus överhuvudtaget. Det må vara en vidareutveckling av det traditionella snuset, men eftersom det är helt fritt från tobak som associeras med snus, klassas det inte som snus. Därmed är den korrekta benämningen tobaksfria nikotinpåsar.
Det absolut mest populära varumärket i USA är ZYN däribland Wintergreen är den mest populära smaken.
Mint är uteslutet den mest populära smaken i dagsläget, men den snabbast växande smakfamiljen är frukt.
Mini är den mest populära storleken eftersom den är diskret. Normal storlek växer dock i popularitet bland amerikaner.
Genomsnittet för bruk av tobaksfria nikotinpåsar i USA ligger på 4 dosor per vecka.
Inte nog med de är två helt olika produkter, så är avsaknaden av tobak den största skillnaden. Detta påverkar även smaken, och därför tillsätts smakaromer för att skapa en likvärdig upplevelse. Vidare är en stor skillnad färgen. Eftersom nikotinpåsar inte innehåller någon tobak, som dessutom heller inte återfuktas, är påsen kritvit och förblir så.
Källor
Nicokick – The Oral Tobacco & Nicotine Pouch Report United States 2021