Ring oss020-0753464 Idag: 10:00-16.00
Klassiska smaker i hållbar dosa

Klassiska smaker i hållbar dosa

SNÖ är ett nytt varumärke för nikotinportioner som inte bara kommer i klassiska smaker. Nyheten kommer också i en modern och hållbar förpackning. Snusjournalen tog en pratstund med upphovsmannen.


Nils Djurklou är Managing Director hos SNÖ No Tobacco Products, och är dessutom en av grundarna. Idén till varumärket Snö Nikotinportion föddes för tre år sedan.

­­­­­– Jag drog mitt sista bloss och började snusa 1997, i samband med att jag blev pappa för första gången, säger Nils. Sedan dess har det gått åt minst en dosa om dagen. För snart tre år sedan slog det mig att jag hade snusat i drygt tjugo år och jag började huvudräkna på hur många dosor det blivit genom åren: ungefär 7500.

– Vi är väldigt många som delar den här passionen, fortsätter Nils. Det visar sig att vi köper (och slänger) ungefär 280 miljoner plastdosor varje år. Och av alla dessa dosor är det få som kan återvinnas och försvinnande få som faktiskt hamnar i återvinning. Jag tänkte att det måste finnas ett smartare sätt.

Snårig väg för konceptet

Nils beskriver en snårig väg från idé till färdig produkt. Det var inte helt lätt att få någon att nappa på konceptet.

Alternativa förpackningsmaterial verkade vara den smartaste vägen framåt och jag utforskade allt från bambu till majsstärkelse och hampa innan jag landade i det kanske enklaste av material, nämligen papper. Jag visste att jag ville ha en så kallad All White-produkt, men de fabriker jag hörde av mig till återkom aldrig.

Klassiska smaker i hållbar dosa

Nils Djurklou, Managing Director och en av grundarna av SNÖ.

Efter en längre tid började jag känna mig uppgiven och drömmen om en 100% återvinningsbar snusförpackning av papper kändes mer och mer ouppnåelig — tills jag fick kontakt med The Art Factory i Helsingborg. Det var så lärde jag känna Thomas Ericsson, den vita nikotinpåsens nestor. Mannen som utvecklat ZYN, Nordic Spirit och On! Det han och hans team inte kan om All-White är inte värt att veta. Vi bestämde oss för att göra en så kallad joint-venture och utvecklade SNÖ.

Hållbart och lekfullt

Hållbara förpackningar ligger verkligen i tiden, och miljöprofilen är utan tvekan central i det här konceptet.  

– Det är ju en unik förpackning som kan återvinnas upp till åtta gånger innan den slutar sina dagar som biobränsle, säger Nils. Sen sticker även formen ut med ett lekfullt och spännande designuttryck. 

SNÖ kommer i flera klassiska smaker, men även en lite mer annorlunda:  

­– SNÖ är relativt nikotinstarka (18,6 mg/g) mindre portioner som lanseras i fyra smaker. Klassisk Menthol i vår Mint!, "wintergreen" i vår Evergreen, skönt bränn i Chili! samt slutligen varm och cozy kanel i vår bästsäljande Cinnamon! Nu tog vi fram en limited edition Pepparkaka!, som säljs exklusivt på snusbolaget.se som vi tror kommer att bli mycket uppskattad. Men vi är även på gång med nya spännande smaker och format, så håll utkik!

Vilken typ av snusare kommer att gilla det här?

– Vi vänder oss i första hand till kvinnor och män från 20 år som redan snusar nikotinportioner eller som vill välja ett tobaksfritt alternativ, samt har miljö i åtanke utan att vilja kompromissa på smak och upplevelse.


De kommentarer som görs i Snusjournalens kommentarsfält förhandsgranskas och godkänns av Snusbolaget innan publicering.