no-title

Göteborgs Rapé 22 och General 22 - Swedish Match valde att testlansera på Snusbolaget.se

Måndagen den 15 maj lanserade Swedish Match, i samarbete med Snusbolaget.se, två helt nya varianter av Göteborgs Rapé och General. Snusjournalen tog reda på mer om testet och framtiden inom snus. 

De två testprodukterna, Göteborgs Rapé 22 och General 22, var första steget i en målmedveten satsning från Swedish Match på nya innovationer speciellt framtagna för snusare i Sverige. Produkterna tillverkades vid två tillfällen i Swedish Match fabrik i Kungälv i en mycket begränsad upplaga i syfte att utvärdera produkternas egenskaper mot konsument. Lanseringen hos Snusbolaget.se, Sveriges största snusbutik med 376 sorters snus, startade den 15 maj.

Ny teknik – nya egenskaper

”Prototyperna, Göteborgs Rapé 22 och General 22, bygger på ett helt nytt sätt att göra portionssnus. Varje enskild del i Swedish Match produktionsprocess granskats och optimerats i syfte att förstärka produktens mest centrala egenskaper. Prillans smak, styrka, fyllighet och känsla är egenskaper som värderas högt hos våra konsumenter och dessa har varit i fokus under utvecklingsarbetet” säger Felix Sundström, Portföljansvarig för Varumärken hos Swedish Match. 

no-title

"Prillans smak, styrka, fyllighet och känsla är egenskaper som värderas högt hos våra konsumenter och dessa har varit i fokus under utvecklingsarbetet”

White large portion – rinner mindre och smakar längre

Formatet, white large portion, är vad man skulle kunna kalla en modern klassiker. Prillan är torra på ytan men med ett fuktigt innehåll. Det ger ett snus som rinner mindre och ger en varaktig och jämn smak- och nikotinleverans.

Testlansering för att utvärdera

Swedish Match valde att testlansera de två produkterna hos Snusbolaget.se för att utvärdera hur produktens egenskaper togs emot hos svenska snusare. Testperioden som var tänkt att räcka under 13 veckor kortades ner till ca fyra, något som måste tolkas som en succé.

”Vi är supernöjda med testlanseringen. Försäljningstakten hos Snusbolaget indikerar på en enorm potential i dessa nya produkter, fantastiskt kul! Extra roligt att erbjuda produkterna tillsammans med Snusbolaget med det stora utbudet de har” 
 
Vi på Snusjournalen är nyfikna på vad denna testlansering kan resultera i. Ryktet säger att man jobbar febrilt nu på Swedish Match med att ta fram helt nya produkter baserade på testlanseringen. Kanske så tidigt som till sensommaren. Håll utkik hos oss och på Snusbolaget.se så missar du inget. 

För er som hann testa produkterna innan de tog slut, kommentera gärna vad ni tyckte var bra, eller vad som kunde bli bättre.