Ettan fyller 200 år!
Det svenska snusets historia går flera hundra år tillbaka. Allt startade med samma grund som snuset är byggt på idag: tobak, salt och vatten. Snusvarumärket Ettan firar 200 år och tecknar därmed en milstolpe i svensk snushistoria som ett av Sveriges äldsta ännu aktiva varumärken i handeln. Varumärket firar med en jubileumsdesign och en rad händelser under året för att uppmärksamma snuset och en hyllning till Ettans grundare.
Jakob Fredrik Ljunglöf är namnet på mannen som år 1822 skapade receptet på Ljunglöfs No.1, eller, som snuset kom att kallas, Ettan. Receptet var på många sätt en innovation, och omtalat som det första moderna snuset, då tidigare snus tillverkats genom fermentering i upp till sex månader. Med den nya tillverkningsmetoden kunde snuset tillverkas på en vecka, vilket lade grunden för svensk snusindustri.
För att fira 200-åringen släpps Ettan under 2022 i ny jubileumsskrud där den lejongula färg som är så signifikativ för Ettan lyfts fram ytterligare, liksom det lejonemblem som vanligtvis ligger diskret i bakgrunden ges större plats och folieras i guld. En jubileumsdesign som finns tillgänglig under hela året 2022.
– Jubileumsdesignen förstärker och lyfter fram det som designmässigt är starkt med Ettan och hyllar den historiska företeelse som Ettan är. Givetvis är det bara designen som ändras i samband med jubileet, produkten är den samma som innan och det är en stor ära att förvalta ett sådant här gammalt varumärke, berättar Linda Nordebäck, Marknadschef för snus på Swedish Match.
Fakta om Ettan:
Ettan är ett traditionellt snusvarumärke. Produkten har en mörk och rökig tobakskaraktär med tydliga inslag av rök och malt, samt aningen mörk choklad och finns i original portion, vit portion samt som lössnus.