Svenska och norska snusare hamstrar i coronatider
Efter riksbankschefens uttalande om hamstring av snus i coronavirusets spår har Snusbolaget sett stora försäljningsökningar. Dagens Industri har uppmärksammat detta.
Efter riksbankschefens uttalande om hamstring av snus i Coronas spår har Snusbolaget sett försäljningsökningar på 25 procent i Sverige och 50 procent i Norge.
– Det var Stefan Ingves uttalande, som citerades av TT och därför fick bred spridning, som satte fart på försäljningen ordentligt, säger kommunikationschefen Markus Lindblad i en intervju med Dagens Industri.
Det var i tisdags som riksbankschef Stefan Ingves frågades ut i finansutskottet om coronakrisens effekter på Sverige. Han nämnde då, baserat på Riksbankens enkäter med ett 50-tal dagligvaruföretag, att svenskarna hamstrar ”varor som pasta, ris och snus”.
Försäljningen har ökat till både befintliga kunder och nya kunder.
– Det verkar som att folk verkar förbereda sig på att vara hemma i en eller två veckor, och på att Sverige stänger, säger Markus Lindblad till Dagens Industri.
Fördelningen på det som hamstras ser ut som Snusbolagets försäljning i övrigt. Det innebär en högre andel vitt snus än i den fysiska handeln, enligt Markus Lindblad.
Markus Lindblad konstaterar också att liknande mönster med hamstring har kunnat skönjas vid andra tillfällen då marknadsförutsättningarna för snus har ändrats drastiskt:
– Vi har märkt det inför skattehöjningar, eller inför att produkter utgår. Vid andra omvärldsfaktorer som påverkar snusningen har folk köpt på sig, men försäljningen har inte minskat efteråt.