Svenska och norska snusare hamstrar i virustider

Svenska och norska snusare hamstrar i coronatider

Efter riksbankschefens uttalande om hamstring av snus i coronavirusets spår har Snusbolaget sett stora försäljningsökningar. Dagens Industri har uppmärksammat detta. 


Efter riksbankschefens uttalande om hamstring av snus i Coronas spår har Snusbolaget sett försäljningsökningar på 25 procent i Sverige och 50 procent i Norge. 

– Det var Stefan Ingves uttalande, som citerades av TT och därför fick bred spridning, som satte fart på försäljningen ordentligt, säger kommunikationschefen Markus Lindblad i en intervju med Dagens Industri.

Det var i tisdags som riksbankschef Stefan Ingves frågades ut i finansutskottet om coronakrisens effekter på Sverige. Han nämnde då, baserat på Riksbankens enkäter med ett 50-tal dagligvaruföretag, att  svenskarna hamstrar ”varor som pasta, ris och snus”.

Försäljningen har ökat till både befintliga kunder och nya kunder.

– Det verkar som att folk verkar förbereda sig på att vara hemma i en eller två veckor, och på att Sverige stänger, säger Markus Lindblad till Dagens Industri.

Fördelningen på det som hamstras ser ut som Snusbolagets försäljning i övrigt. Det innebär en högre andel vitt snus än i den fysiska handeln, enligt Markus Lindblad.

Markus Lindblad konstaterar också att liknande mönster med hamstring har kunnat skönjas vid andra tillfällen då marknadsförutsättningarna för snus har ändrats drastiskt:

– Vi har märkt det inför skattehöjningar, eller inför att produkter utgår. Vid andra omvärldsfaktorer som påverkar snusningen har folk köpt på sig, men försäljningen har inte minskat efteråt.

Läs hela intervjun här



De kommentarer som görs i Snusjournalens kommentarsfält förhandsgranskas och godkänns av Snusbolaget innan publicering.