Garaget – artikel från BREAKIT

Startade Snusbolaget i Garaget – artikel från BREAKIT

Den 23 juni 2018 uppmärksammades Snusbolagets historia av nyhetssajten BREAKIT. Läs hela artiklen här!

Liksom många andra internetbolag startade Snusbolaget i ett garage. Skillnaden var bara att Snusbolagets "startup-garage" inte var fullt av sladdar och datorer, utan av snus. Sveriges snusare har alltid velat ha information, större utbud, bättre priser och enkelhet. Just därför bestämde Snusbolaget sig för att vara tre fjärdedelar snus och en fjärdedel e-handel. Mycket har förändrats sedan dess, men inte det.

Svenskarna gör succé med sitt företag Snusbolaget, som säljer snus över nätet i Sverige, Norge och Schweiz.

Det hela började i ett garage strax söder om Stockholm, där två svenska nittonåringar år 2009 bestämmer sig för att de ska börja sälja snus över nätet. Efter att ha sommarjobbat ihop ett startkapital var de redo att köra igång.

Nio år senare har de precis lanserat i två nya länder, slagit sig ihop med en norsk konkurrent – i ett ännu inte namngivet bolag – och står redo att omsätta över en 500 miljoner kronor.

“Det har varit väldigt mycket jobb längs vägen men i år är prognosen att vi kommer att omsätta en halv miljard kronor”, säger bolagets vice vd och grundare Henrik Nordström.

“Framgången beror mycket på de investeringar vi gör i dels teknik och kundupplevelse, det är kunden som är kärnan i alla steg. Nu har vi bland annat kommit igång med hemleveranser.”

Företaget lanserade i Norge strax efter årsskiftet och man kom sedan i kontakt med Patrick Hjetland som hade gjort en liknande resa med sitt företag Snuslageret. Nu har företagen gått samman i ett bolag, men Henrik Nordström vill inte avslöja några detaljer kring affären.

“Båda parter är nöjda och vi kommer att jobba vidare tillsammans som ett bolag. Han kommer att fokusera på Norge, medans vi fokuserar på övriga marknader”, säger han.

“Norge är olikt Sverige när det kommer till vad kunderna vill snusa. Här är det de klassiska snussmakerna som dominerar, men i Norge är det nästan uteslutande vit portion och mycket smaker.”

De senaste åren har omsättningen i Sverige ökat stadigt, från cirka 39 miljoner kronor 2013 till drygt 133 miljoner 2016. Samtidigt steg resultatet från 186.000 till 2,1 miljoner kronor. Nu väntar fortsatt fokus på de nya marknaderna där företaget har lanserat.

“Vi har precis satt igång i Norge och Schweiz, men lanseringen har gått bra och vi ska fortsätta fokusera där vi är. Samtidigt ska vi nog inte stoppa där heller, vi fortsätter titta efter nya marknader.”

Snusbolaget grundades av Linus Liljegren och Henrik Nordström 2009.

Läs artikeln på BREAKIT

Här kan du läsa artikeln "Startade Snusbolaget i garaget – nu kränger de snart snus för en halv miljard"!

Här hittar du Snusbolagets snusbutiker:



De kommentarer som görs i Snusjournalens kommentarsfält förhandsgranskas och godkänns av Snusbolaget innan publicering.