
Så snusar stockholmarna
En snabb sväng förbi kiosken, en dosa i handen och vidare in i vardagsstressen. I Stockholm följer snuset storstadens puls, spontant, smakstyrt och mindre priskänsligt än i övriga landet. Men hur ser vanorna egentligen ut jämfört med resten av Sverige? Det har vi på Snusbolaget tagit reda på!
Stockholm vs andra län
När vi på Snusbolaget i slutet av förra året släppte vår stora snusrapport, där vi undersökte hela Sveriges snusvanor, upptäckte vi att över en tredjedel av stockholmarna nämner att de köpte sitt senaste snus i butik – helt enkelt för att de glömt dosan hemma.
Att 36 % av stockholmarna glömmer sin dosa hemma kanske säger något om stressnivåerna i huvudstaden – eller bara hur nära det alltid är till en Pressbyrå. Vi låter det vara osagt.

Snusvanor i Stockholm
En stressad småbarnspappa på väg till jobbet. En marknadsförare som inser att den lämnade dosan på tunnelbanan mitt under morgonens rusningstrafik. En kiosk nära Odenplan som säljer sin tionde dosa före lunch, till folk som “bara glömde den hemma”. Ja, hur snusas det egentligen i huvudstaden?
Så många dosor i veckan – men inte mest i landet

Den genomsnittliga svensken snusar 4,4 dosor i veckan, stockholmare hör till de län där det snusas mest, även om Norrland toppar listorna.
Dessa varumärken köper Stockholmarna mest

1. Velo
2. Knox
3. Loop
Vilken smak föredrar stockholmarna?
Vi frågade runt på kontoret om de kunde gissa vilken som var den mest köpta smaken i vitt snus i Stockholm och de flesta gissade på mint och det är helt rätt gissat. När det gäller vitt snus är det ingen tvekan om att mint fortfarande är den mest köpta smaken (36 %), följt av frukt (32 %) och kryddiga smaker som chili och lakrits, som nu ligger på 12 %.
Det är däremot det traditionella tobakssmaken i tobakssnus som stockholmarna köper mest (86 %), precis som i resten av landet.
Vilken typ av snus föredrar stockholmarna då?

Det här säger rapporten:
-
Traditionellt portionssnus ligger fortfarande högst på riksnivå, men tappar andelar.
-
Vitt snus växer snabbt och står nu för nästan hälften av marknaden.
-
Lössnus fortsätter att minska och utgör en liten del av marknaden.
I Stockholm ligger fördelningen nära rikssnittet, men andelen som väljer vitt snus ökar stadigt.
Sammanfattning
I snitt snusar stockholmssnusaren ca 4 dosor i veckan, och även om färre väljer traditionellt snus i dag, är det fortfarande det mest köpta snuset. Mint var den mest använda smaken i vitt snus. Och att stockholmare tenderar att glömma sina dosor hemma, vad säger det om stockholmarna? Kanske att de är lite glömska, men också snabba på att lösa vardagen med ett spontant stopp vid närmaste kiosk.
Vad tror du, tycker du att vår analys om stockholmssnusaren stämmer?