Hej! Visste du att du kan logga in och se alla dina tidigare ordrar? Här kan du också beställa igen och spåra dina paket.
En snabb sväng förbi kiosken, en dosa i handen och vidare in i vardagsstressen. I Stockholm följer snuset storstadens puls, spontant, smakstyrt och mindre priskänsligt än i övriga landet. Men hur ser vanorna egentligen ut jämfört med resten av Sverige? Det har vi på Snusbolaget tagit reda på!
 
				När vi på Snusbolaget släppte snusrapporten 2025, där vi undersökte hela Sveriges snusvanor, upptäckte vi att stockholmare sticker ut på ett annat sätt än övriga landet: här är priset den minst viktiga faktorn när man väljer snus. Smak och styrka väger tyngre, något som skiljer huvudstaden från många andra län, där priset ofta styr köpet.
Eftersom stockholmare bryr sig minst om pris när de köper snus, kan man nästan tro att det inte gör så mycket om dosan glöms hemma, det går lika bra att plocka upp en ny på vägen. Storstadens puls gör snusandet mer spontant och mindre planerat, kanske mer beroende av 7-Eleven än av storpack online.
 
        
En stressad småbarnspappa på väg till jobbet. En marknadsförare som inser att den lämnade dosan på tunnelbanan mitt under morgonens rusningstrafik. En kiosk nära Odenplan som säljer sin tionde dosa före lunch, till folk som “bara glömde den hemma”. Ja, hur snusas det egentligen i huvudstaden?
Den genomsnittliga svensken snusar 4,4 dosor i veckan, stockholmare hör till de län där det snusas mest, även om Norrland toppar listorna.
1. Velo
2. Knox
3. Loop
Vi frågade runt på kontoret om de kunde gissa vilken som var den mest köpta smaken i vitt snus i Stockholm och de flesta gissade på mint och det är helt rätt gissat. När det gäller vitt snus är det ingen tvekan om att mint fortfarande är den mest köpta smaken (36 %), följt av frukt (32 %) och kryddiga smaker som chili och lakrits, som nu ligger på 12 %.
Det är däremot det traditionella tobakssmaken i tobakssnus som stockholmarna köper mest (86 %), precis som i resten av landet.
Vilken typ av snus föredrar stockholmarna då? Det här säger rapporten:
Traditionellt portionssnus ligger fortfarande högst på riksnivå, men tappar andelar.
Vitt snus växer snabbt och står nu för nästan hälften av marknaden.
Lössnus fortsätter att minska och utgör en liten del av marknaden.
I Stockholm ligger fördelningen nära rikssnittet, men andelen som väljer vitt snus ökar stadigt.
I snitt snusar stockholmssnusaren ca 4 dosor i veckan, och även om färre väljer traditionellt snus i dag, är det fortfarande det mest köpta snuset. Mint var den mest använda smaken i vitt snus. Och att stockholmare tenderar att glömma sina dosor hemma, vad säger det om stockholmarna? Kanske att de är lite glömska, men också snabba på att lösa vardagen med ett spontant stopp vid närmaste kiosk.
Vad tror du, tycker du att vår analys om stockholmssnusaren stämmer?