Hej! Visste du att du kan logga in och se alla dina tidigare ordrar? Här kan du också beställa igen och betala dina fakturor snabbt och enkelt!
Vi på Snusbolaget släpper varje år Snusrapporten, en omfattande rapport där vi kartlägger hur svenskarna egentligen snusar. I år fortsätter vi artikelserien Så snusar svenskar och har tagit oss hela vägen till... Värmland!
Låt oss säga att värmlänningen heter Anders. Han jobbar inom IT och bor strax utanför Karlstad. Anders är typen som gillar struktur och rutiner och snuset är inget undantag. Han snusar tre dosor i veckan, lagom enligt Anders. Hans förstaval? Tobakssnuset Knox. Ett val som hängt med i flera år. Men när han är ute på språng eller i långa möten blir det Velo mint.
Även om han föredrar traditionellt snus gillar han att kunna variera sig ibland. För Anders handlar snusandet både om ett medvetet val och om trivsel, han tar gärna en prilla till kaffet med kollegorna eller under en paus ute på fältet. Han tillhör dessutom de 43 % av värmlänningarna som tidigare rökt men bytt till snus, en förändring som många i länet gjort. Pris och tillgänglighet är avgörande, snuset får gärna finnas i matbutiken runt hörnet.
I Snusrapporten 2025 ser vi vilka varumärken som köps mest i Värmland och det är tydligt att många gör som Anders. De mest köpta varumärkena är:
Knox
Velo
Loop
Zyn
LD
Det är en mix av traditionella märken och moderna alternativ – precis som Värmland själv: rotat i det traditionella men öppet för det nya.
När det kommer till smaker så håller sig Värmland nära rötterna. Tobak ligger i toppen, men mint ligger inte långt efter. Här en lista på smakerna som folk i Värmland köpt mest:
Tobak
Mint
Frukt
Lakrits
Kryddor
Det är alltså inte bara tobak som gäller, frukt och lakrits har också fått ett fotfäste i länet.
Den genomsnittlige värmlänningen håller fast vid traditionella smaker som tobak i Knox, men blandar även in lite mint när tillfället kräver. Med en snusförbrukning på ungefär tre dosor i veckan kombinerar den typiska värmlänningen det välbekanta med en nyfikenhet på nya inslag.