Hej! Visste du att du kan logga in och se alla dina tidigare ordrar? Här kan du också beställa igen och spåra dina paket.
I vintras läckte ett dokument från EU-kommissionen i Bryssel som visade på en planerad chockhöjning av skatten, över 700 procent, på tobaksfria nikotinportioner. Bakgrunden till detta är att EUs tobakspunktskattedirektiv ska revideras och ambitionen är att lägga en minimibeskattningsnivå på alla EUs medlemsländer.
"En galet hög minimiskatt från EU på tobaksfritt snus skulle göra det till ett mycket mindre attraktivt alternativ till den dödliga rökningen. Om EU går vidare med en sådan plan sätter man krokben för sig själv"
En presentation av det nya förslaget närmar sig och på Snusbolaget ville vi undersöka hur stora skattehöjningar och smakförbud, som också diskuterats, skulle påverka Sveriges en miljon snusares inställning till EU-medlemskapet. Det visar sig att 91 procent av snusarna skulle vara negativt inställda till fortsatt EU-medlemskap om skatten höjs med hundratals procent, och skulle även vara negativt inställda till fortsatt medlemskap om smakförbud infördes på vitt snus.
För att demonstrera svenska snusares missnöje med en sådan nikotinpolitik startade Snusbolaget ett upprop. Och på bara några dagar har uppropet resulterat i över 10 000 underskrifter. Uppropet fokuserar på tre huvudbudskap till landets politiker och beslutsfattare:
Vill du också skriva under uppropet? Klicka på knappen nedan för att göra din röst hörd.
Uppropet lyfter också fram frågan om smakförbud. Något som diskuteras både i Sverige och flera EU-länder. Idén om ett smakförbud bärs ofta fram av folkhälsomyndigheter, liksom av statligt finansierade lobbyingorganisationer som A Non Smoking Generation. Det presenteras som ett sätt att stävja det ökande användandet av nikotinportioner genom att göra dem mindre attraktiva.
I en intervju på Vejpkollen.se ger Snusbolagets Markus Lindblad sin syn på frågan:
"- Vi vet att rökare föredrar fruktiga smaker när de går över till nikotinportioner. Sannolikt för att bryta med smaken av tobak som de förknippar med rökningen. Vi vet och, baserat på vår försäljningsdata, att det inte finns några substantiella skillnader mellan åldersgrupper när det kommer till smak. Det tycks inte finnas någon smak som särskilt attraherar unga eller äldre. Oavsett ålder gillar folk smaken av jordgubbe, mint och apelsin."