Hej! Visste du att du kan logga in och se alla dina tidigare ordrar? Här kan du också beställa igen och spåra dina paket.
Som vi tidigare har berättat här i Snusjournalen så drog Konsumentverket Snusbolaget inför Patent- och marknadsdomstolen i en tvist om marknadsföring av tobaksvaror på nätet. Konsumentombudsmannen ansåg nämligen att marknadsföring av tobaksprodukter inte kan ske på en digital webbplats eller via mejl.
Snusbolaget vann därför en viktig seger eftersom Patent- och marknadsdomstolen anser att Snusbolagets e-postmeddelanden och webbplats är att betrakta som försäljningsställen, och därmed lyder under samma reglering av marknadsföringen som fysiska butiker. Domstolen förbjöd inte heller popup-fönster som sådana.
– Det här är inte bara en vinst för Snusbolaget, det är en vinst för Sveriges snusare, Socialutskottet i Sveriges riksdag och den svenska folkhälsan, säger Markus Lindblad, informationschef på Snusbolaget. Det rådande forskningsläget menar att varannan konverterad rökare är ett räddat liv. Men för att uppnå detta måste vi kunna berätta om fördelarna med att konsumera nikotin utan att dra in rök i lungorna och möta konsumenterna på det sätt som de vill köpa snus på, när handeln allt mer flyttar över från fysiska butiker till online.
Konsumentverket har meddelat att man inte överklagar domen.