no-title

Den kvinnliga snusaren

Aldrig någonsin har så många kvinnor snusat som i år, 2017. Vi på Snusjournalen tycker detta är extremt roligt och vi vill gärna berätta mer om det. Därför tog vi reda på vad kvinnor snusar, hur mycket de snusar och vilka smaker och varianter som köps mest. Kanske krossar vi en och annan fördom med den här artikeln.

Snusanvändningen bland kvinnor har ökat markant det senaste årtiondet. Av landets cirka 1 miljon snusare är en knapp tredjedel kvinnor och enligt våra vänner på Snusbolaget är andelen kvinnor som handlar på nätet ännu större.  

De senaste åren har det kommit en hel del varumärken som riktar sig mot den kvinnliga snusaren. 2008 kom Swedish Match ut med snuset ”Vertigo – för kvinnor av kvinnor”, succén var tyvärr inte ett faktum och produkten plockades bort. Vi har även sett Catch, Mocca, Chick, Choice och Epok som alla, mer eller mindre, är framtagna för den kvinnliga snusaren.

Swedish match senaste innovation ZYN, är kanske det senaste exemplet på ett mer kvinnligt fokus. Små prillor, färgglada förpackningar, lägre nikotinhalt och smaker med allt från Piña Colada till choklad och cappuccino. Men är det verkligen vad de kvinnliga snusarna efterfrågar? Har det funnits förutfattade meningar rörande vad kvinnor letar efter i ett snus? Efter lite grävande har vi kommit fram till vad kvinnor verkligen vill ha, det vill säga vad de verkligen köper. Här är topp 10:

  1. Kaliber Vit Portion
  2. Knox White Portion
  3. Granit White Portion
  4. Göteborgs Rapé X-range White
  5. Knox White Stark Portion
  6. Kaliber Original Portion
  7. Knox Portion
  8. Granit Portion
  9. Knox Blue White Portion
  10. General Portion

Snus – handlar det om kön?

Vi ser alltså att vita portionspåsar kniper de flesta av pallplaceringarna. Inga av de nischade produkterna mot kvinnor finns ens med på topplistan, vilket är lite spännande. De flesta av de produkter som är med är även med på männens topp 10. Smaker av bergamott, citrus och enbär leder alltså både hos männen och hos kvinnorna. Det gör även lågpris- och mellanprissnuset som dominerar topplistan. Först på 10:e plats kommer det klassiska finsnuset General.

Hemmagjort snus

En spännande trend är att allt fler kvinnor väljer att göra sitt eget snus. Här dominerade Prillan 500 och Prillan 500 White kraftigt. Snuset smaksätts som oftast med bergamott eller lakrits. Det är väldigt roligt att även kvinnliga snusare har hittat till göra-eget-snuset, ett område som tidigare, till stor del, tillhörde männen. Kanske beror uppgången inom göra-eget-snus på de senaste årens skattehöjningar för tobaksprodukter? Läs mer om tobaksskatten här. Eller så är det helt enkelt så att önskan att göra sitt eget snus är något som är mänskligt, inte bundet till kön.

Mellan 25 och 34 i våra stora städer

Vi såg ett väldigt brett åldersspann hos de kvinnliga snusarna i materialet vi hade tillgång till. Åldrarna 25–34 är den största gruppen. Så här såg fördelningen ut:

Ålder %
18-24 11%
25-34 28%
35-44 22%
45-54 18%
55-64 14%
65+ 7%


Över 60% av alla kvinnor som snusar är från Stockholm, Göteborg och Malmö. Vilket kanske inte är så konstigt med tanke på invånarantalet i Sveriges tre största städer. (ställer man dessa siffror mot invånarantalet så får man en ännu bättre bild. Vi kommer tillbaka till detta en annan gång) Se komplett lista:   

Område %
Stockholm 35%
Västra Götaland             12%
Skåne 12%
Västerbotten 4%
Dalarna 4%
Örebro 3%
Värmland 3%
Östergötland 3%
Gävleborg 3%
Norrbotten 3%
Jönköping 3%
Uppsala 3%
Västmanland 2%
Västernorrland 2%
Södermanland 2%
Kalmar 2%
Jämtland 2%
Halland 1%
Kronoberg 1%
Blekinge 1%
Gotland <1%


Vi tycker att det är extremt roligt att fler kvinnor intresserar sig för snus. Hör du inte till statistiken och snusar något annat märke än de som vi listat här? Några andra smaker? Kommentera gärna!