Hej! Visste du att du kan logga in och se alla dina tidigare ordrar? Här kan du också beställa igen och spåra dina paket.
I Jordbro, strax utanför Stockholm, ligger hjärtat av Snusbolagets logistik – vårt lager. Här hanteras tusentals ordrar dagligen. Följ med bakom kulisserna och möt teamet som ser till att ditt snus levereras snabbt, smidigt och noggrant.
För några år sedan var Snusbolaget betydligt mindre och alla kundordrar packades då i ett externt lager, vilket innebar att de inte hanterades av våra egna medarbetare. Att använda ett externt lager har sina fördelar, men i takt med att Snusbolaget växte uppstod också utmaningar:
I slutet av 2019 tog vi steget att bygga vårt eget lager från grunden – en modern anläggning på 3 000 kvadratmeter. Idag har vi full kontroll över hela orderflödet i vårt så kallade "state-of-the-art"-lager, där den modernaste tekniken möter smarta lösningar för att säkerställa en så snabb, effektiv och miljövänlig leverans som möjligt.
För att minska onödigt emballage och göra våra leveranser mer hållbara satsade vi på en smartare paketering med mindre luft i paketen. Detta gjorde att vi kunde skicka fler ordrar på ett mer miljövänligt sätt, utan att tumma på säkerhet eller produktkvalitet. Vi lyckades dessutom korta ned leveranstiderna och hantera fler ordrar varje dag.
Samtidigt växte efterfrågan på våra produkter snabbt, och det flög in fler ordrar än någonsin i systemet. När volymerna fortsatte att öka insåg vi att vi behövde mer utrymme.
Två år efter att vi byggde vårt lager blev det därför dags för nästa steg – en utbyggnad som gjorde det möjligt att optimera lagret ytterligare. Med en större anläggning kunde vi fortsätta leverera snabbt och smidigt. Idag är lagret 4000 kvm och i snitt hanterar vi runt 10 000-13 000 ordrar om dagen, och mer blir det nämligen under perioder med högre tryck!
Låt oss ta en titt bakom kulisserna och höra från några av våra stjärnor i lagret: Niko, Giovanni och Belinda.
Niko: "En vanlig dag hanterar vi runt 10 000–13 000 ordrar."
Hur snabbt en order kan packas beror helt och hållet på beställningen, instämmer de andra. I snitt tar det sex sekunder att packa ett paket, men vissa ordrar går snabbare, speciellt om kunden har köpt samma typ av dosor. Ordrar med mixpack eller flera olika sorters dosor tar lite längre tid, eftersom det kräver extra koll att allt blir rätt innan man skickar iväg.
“Enligt min stegräknare blir det många steg om dagen!” Avslutar Giovanni lite skämtsamt.
Lagerteamet nämner att de känner av ett högre tryck och att fler ordrar kommer in under vissa perioder. Då kan det ske att ett paket skickas ut var tredje sekund. För att hantera volymökningen brukar därför fler anställda arbeta under dessa perioder, från att vara runt 10-12 lagerarbetare till upp mot 15 stycken.
Niko: "Vi hjälper alltid varandra, det gör allt bättre under stressiga perioder. Om någon behöver en paus säger vi bara 'Gött, gå iväg så täcker jag för dig!'"
Belinda: "Det blir aldrig tröttsamt. Vi roterar mellan olika uppgifter under dagen, vilket gör jobbet mer varierat och minskar risken för misstag."
Hon berättar också att det sociala är en stor del av arbetsglädjen: "Vi hittar alltid på roliga aktiviteter tillsammans, vare sig det är resor, julbord eller sommarfester. Det gör att vi kommer varandra nära och att det är roligare att gå till jobbet!"
Niko instämmer: "Människorna är det bästa med arbetsplatsen. Alla bidrar till den trevliga stämningen. Det är väldigt socialt, jämfört med andra jobb jag har haft."
Ja, vad ska man säga? Från en extern lagertjänst till en stor och modern anläggning, Snusbolagets resa har handlat om innovation, effektivitet och en strävan att ge kunderna en så smidig leverans som möjligt. Med tusentals ordrar om dagen, ett lager på 4000 kvm en pakethantering på 6 sekunder och ett dedikerat team som ser till att allt flyter smidigt, fortsätter vi att sätta en ny leveransstandard.
Men vi är långt ifrån färdiga.
Snusbolagets lager växer i takt med att företaget växer. Ursprungligen anpassat för snus och nikotinpåsar, har lagret nu också fått göra plats för nya produktkategorier. Med en växande marknad och en ständig jakt på smartare lösningar ser vi fram emot att utveckla lagret ännu mer i framtiden, om det kommer att behövas. Genom ny teknik och kanske ännu fler stallageplatser, vill vi säkerställa att våra kunder alltid får sina beställningar snabbt, smidigt och med den kvalitet vi står för.