Hej! Visste du att du kan logga in och se alla dina tidigare ordrar? Här kan du också beställa igen och spåra dina paket.
Syftet med ett marknadsföringsförbud på tobaksprodukter är att ingen person, som inte själv besöker ett försäljningsställe, exponeras för tobaks- och nikotinvarorna. Men alla som besöker en närbutik för att handla glass exponeras samtidigt för möjligheten att köpa tobaksprodukter. Inom e-handeln finns det betydligt större möjligheter att upprätthålla och uppnå syftet med ett marknadsföringsförbud.
Detta då e-handeln, till skillnad från exempelvis en matvarubutik, endast har kunder som aktivt besöker ett digitalt försäljningsställe för att köpa den specifika tobaks- eller nikotinprodukten. Ingen individ utsätts därför oavsiktligen för marknadsföring av tobaksvaror på en e-handelssida till skillnad mot i fysiska butiker.
Vi efterfrågar en politik som värnar om konkurrensneutrala marknadsföringsregler och ser e-handeln för vad den är: en tryggare försäljningsplats för varor där konsumenten själv kan ta ett aktivt val om att exponeras för någon form av marknadsföring. Idag finns också tekniska lösningar för säker åldersverifiering vid köp av produkter online. Det säkerställer effektivt att inga minderåriga kan köpa tobaks- eller nikotinprodukter på nätet, till skillnad från när ansvaret för legitimationskontroller läggs på enskild kassapersonal.
Sammanfattning:
Förslag
✅ Tillåt onlineförsäljning av säkrare nikotinprodukter på EU:s inre marknad.
✅ Säkerställ konkurrensneutralitet mellan fysisk och digital handel i utredningar, lagstiftning, implementering och tillsyn.