Ring oss08 517 910 94 Idag: 09.00-16.00
Fri frakt fr. 199 kr
Sveriges största snusbutik
Ny rapport från Snusbolaget - från miljöbov till snushjälte

Ny rapport från Snusbolaget - från miljöbov till snushjälte

Visste du att Sveriges vanligaste fulspolning är snus? Varje dag spolas 4 miljoner prillor ner i
toaletten – motsvarande 1 100 ton snus per år. Det är inte bara olämpligt – det är också olagligt.
Men det finns hopp: Vår kundundersökning visar att med rätt information är svenska snusare redo
att ändra sitt beteende. Och varje enskild prilla gör skillnad.

Rapporten i korthet

  • 4 miljoner prillor spolas ner dagligen, vilket orsakar miljöskador och bryter mot lagen.
  • Snus innehåller kadmium och plast, som inte bryts ner och kan skada reningsverk och
    vattenliv.
  • Undersökning visar förändringsvilja – 60 % har fulspolat, men majoriteten vill sluta med rätt
    information.
  • Miljöskäl väger tyngre än lagar som motivation för att ändra beteende.
  • Snusbolaget uppmanar till ansvar – släng snuset i papperskorg, sprid kunskap och bli en
    "snushjälte".

Snus i toastolen – ett miljöproblem vi kan lösa

Svenskarna är världsledande när det gäller att välja bort cigaretter till förmån för snus – ett skifte som
har gjort Sverige till Europas första nästan helt rökfria land. Men den positiva utvecklingen har en
baksida: mängden snusavfall.

En tidigare rapport från Svenskt Vatten (2016) visade att 68 % av
svenska snusare slänger prillan i toaletten. Snuset är därmed landets vanligaste fulspolning.
Och det är ingen bagatell – prillor innehåller kadmium och plastfiber som varken bryts ner i
reningsverk eller i naturen.

De hotar istället att förgifta mikroorganismerna i reningsverken och i
förlängningen skada vattenlevande djur. Dessutom kan höga halter kadmium tvinga kommuner att
förbränna slammet – en dyr lösning som i slutändan riskerar att landa på skattebetalarnas nota via en
höjd VA-taxa.


Fulspolning – både olämpligt och olagligt

Enligt 24 § i Lagen om allmänna vattentjänster får man inte tillföra något i avloppet som skadar eller
stör reningsverket. Trots det fortsätter många att spola ner sitt snus – ofta av ren vana, ibland av
okunskap. Därför beslutade Snusbolaget att ta reda på mer.

Kundundersökning visar vilja att ändra sig

Med hjälp av en ny kundundersökning med 3 713 svarande kartlades beteendet, kunskapen och viljan
att ändra sig. Resultaten visar tydligt att det finns en stark vilja till förändring – om bara rätt
information når fram.

Vad visar undersökningen?

  • 60 % uppger att de någon gång slänger snus i toaletten.
  • 54 % känner till att snus inte är nedbrytningsbart – men 46 % visste inte.
  • Bland de som inte visste detta, säger nästan 60 % att de nu kommer sluta fulspola.
  • 1 av 3 kan tänka sig att ändra sitt beteende när de får veta att det är olagligt.
  • Bekvämlighet är det vanligaste skälet till att fulspola – följt av okunskap och avsaknad av papperskorg.

Miljöskäl starkare incitament än lagkrav

Undersökningen visar också att miljöargumentet är det starkaste incitamentet för att få snusare att
ändra sitt beteende – starkare än vetskapen om att det är olagligt.

Snusbolagets kommunikationschef Markus Lindblad kommenterar resultatet:

- Det kan vara lätt att känna sig maktlös inför miljöproblem, men just den här frågan är faktiskt
enkel att lösa. Det handlar om små förändringar i vardagen – och kraften i god information.
För varje enskild prilla spelar stor roll - tillsammans kan vi göra skillnad!


Exempel på hur du kan bidra:

  • Släng alltid din prilla i papperskorgen – inte i toaletten.
  • Saknar din arbetsplats en papperskorg på toaletten? Be att de skaffar en.
  • Prata med vänner, kollegor och familj – hjälp till att sprida kunskapen.
  • Föreslå informationskampanjer på gymnasieskolor/högskolor eller studiebesök på reningsverk.
     

Kom ihåg: För varje prilla du slänger rätt – minskar vi miljöpåverkan.

Snusbolaget uppmanar: Bli en snushjälte!

Rapporten Från miljöbov till snushjälte, framtagen av Snusjournalen i samarbete med Snusbolaget,
visar att snusare är redo att göra rätt. Av alla deltagare var det endast 5 % som uppgav att de tänker
fortsätta fulspola oavsett vad. Det är med andra ord bara 185 av 3 713 svarande – en mycket liten
andel.

Klicka här om du vill läsa hela rapporten.

Vill du veta mer om vad Snusbolaget gör för miljön? Läs mer i vår hållbarhetsrapport och i rapporten.

Färre transporter och mindre utsläpp vid e-handel av snus. Synliga och osynliga miljöeffekter av e-
handelns last mile



✉️ Har du idéer på hur vi kan sprida budskapet ännu bättre? Hör av dig till oss på
hej@snusbolaget.se.



De kommentarer som görs i Snusjournalens kommentarsfält förhandsgranskas och godkänns av Snusbolaget innan publicering.