Ring oss020-0753464 Idag: 09.00-17.00
Julkalendern 2023 – vad tyckte kunderna?

Julkalendern 2023 – vad tyckte kunderna?

Du har kanske redan tröttnat på vinter och snö och börjat blicka fram mot våren, men innan dess ska vi ta en sista stund för att blicka tillbaka till julen i allmänhet och 2023 års snuskalender i synnerhet. Det har blivit dags att ta en titt på vad ni kunder tyckte och tänkte om julkalendern med vitt snus!



Hur gick undersökningen till?

I slutet av december skickade vi ut en enkät till alla kunder som köpt 2023 års snuskalender för att ta reda på vilka som blev favoriterna, vad som är viktigast med en adventskalender och mycket, mycket mer. Vi fick in över 500 svar med värdefull information som kommer att hjälpa oss göra 2024 års julkalender ännu bättre. Arbetet har redan påbörjats och vi hoppas kunna överträffa era förväntningar. Med det sagt vi vill tacka dig som svarat på enkäten för din medverkan.

Men nog om det, och nu till resultaten!


Sammanfattning

  • Julkalendern lanserades den 16 oktober och sålde slut redan innan november hade påbörjats.
     
  • I år hade julkalendern två dosor i påsen på julafton – dubbelt upp med vitt snus på den stora dagen.
     
  • Av de 25 dosorna som återfanns i julkalendern fanns hela bredden av styrkor – allt från 1 plupp till 5 pluppar. Dessutom fanns minst 9 olika smakvarianter representerade i innehållet.
     
  • 3 av 4 köpte julkalendern till sig själva vilket innebär att 25% av alla årets julkalender gavs som gåva till en vän eller bekant.
     
  • Precis som i fjol var det LOOP Red Chili Melon som blev kundernas favorit – i år i en Extra Strong-variant.
     
  • Dosan som enligt kunderna överträffade deras förväntningar mest blev FUMI Strawberry Cream med smak av jordgubb.
     
  • 6 av 10 uppgav att de köpt eller planerade att köpa en dosa igen efter att ha provat den i julkalendern.

Julkalendern 2023 – vad tyckte kunderna?

Resultatet från undersökningen

  • 25% av kunderna svarade att de köpte julkalendern till en vän eller någon de tycker om.
     
  • Julkalenderns favoritdosa blev i år LOOP Red Chili Melon Extra Strong från lucka 23, tätt följd av XQS Blueberry Mint i lucka 13 och VELO Fresh Jalapeño från lucka 1.
     
  • Den dosa som överraskade mest positivt utifrån förväntningarna var FUMI Strawberry Cream som dök upp redan i lucka två. Därefter placerade sig julaftonsdosan VELO Cinnamon Flame på plats två, tätt följd av VELO Fresh Jalapeño och COCO Blue Razz på plats tre respektive fyra.
     
  • Över 60% av de svarande köpte en dosa efter att ha provat den i julkalendern. Ett alternativ för dig som vill upptäcka nya smaker helt enkelt. Bland de mest köpta dosorna hittar vi XQS Blueberry Mint, VELO Fresh Jalapeño och förstås LOOP Red Chili Melon.
     
  • Vi passade även på att fråga vad som var viktigast för kunderna, där de fick välja tre faktorer som vägde tyngst i betygsättningen av årets julkalender. I tur och ordning har vi topp 4-listan här:
     - Många olika smaker
     - Priset
     - Många olika varumärken
     - Många nyheter från året som i gått

Minst viktigt var det med produkter med många olika styrkor och många mindre kända varumärken.

  • Över 60% uppgav att de skulle vara intresserade av att köpa Snusbolagets julkalender 2024, medan 25% inte riktigt kunde bestämma sig ännu och endast 10% av kunderna sa nej.
     

Sist men inte minst frågade vi vad kunderna skulle vilja förändra inför nästa års kalender och det allra mest framträdande svaret var en större variation på smaker och med det färre mintprodukter. Därefter önskades det såväl mer starkt och svagt snus – en riktig vattendelare! Slutligen önskade kunderna färre minisnus. Allt är  mycket värdefull feedback som vi tar med oss inför bygget av 2024 års julkalender.


Alla luckor och dosor från 2023 års snuskalender


Observera att lucka 24 innehöll två dosor: VELO Cinnamon Flame & VELO Ice Cool.


De kommentarer som görs i Snusjournalens kommentarsfält förhandsgranskas och godkänns av Snusbolaget innan publicering.