Snusåret 2020
2020 blev åtminstone på snusfronten ännu ett mycket roligt år med spännande lanseringar, intressanta nykomlingar och nyskapande smaker. Här listar vi några av årets höjdpunkter!
Snusjournalen bad Marcus Mattsson och Mikaela Kaufmann på Snusbolaget om en summering av Snusåret 2020. Här bjuder de på sina personliga favoriter från det gångna året.
Årets Nykomling:
Skruf Nyans Norrsken & Månstoft
I april hände något nytt med varumärket Skruf Nyans: man tog det djärva beslutet att byta ut två traditionella smaker mot banbrytande varianter Norrsken med inslag av mörk viol och Månstoft med inslag av salt kola. Med denna innovativa lansering överraskade Skruf Nyans många snusare, och Skruf Nyans varumärke stärktes ordentligt på marknaden.
Årets Exklusiva produkt:
Lundgrens Vinter Laponia
För första gången någonsin lanserade Lundgrens en specialutgåva i en vinterupplaga. Mottagandet var enormt under den korta tid som Laponia var tillgänglig. Produkten lanserades i en specialdesignad ask som innehöll fyra dosor i en snygg metalldesign. Varje dosa hade inspiration från en av de fyra nationalparkerna i Lappland som utgör Laponia.
Årets nykomling inom Nikotinpåsar:
LOOP
Denna kategori har många utmanare under året 2020. Totalt har det i år lanserats en bra bit över 100 nya produkter. Många har kommit och några har fått tas bort. Vi har helt nya varumärken som SNÖ, Swave, Zafari, YOYO med flera (vi kan rabbla många här). Men det nya varumärke som har seglat upp som en klar vinnare i kategorin när vi pratar med våra kunder är LOOP. LOOP lanserades i april och väckte stor uppmärksamhet. Hög kvalité och innovativa smaker gör LOOP till segraren i denna kategori.
Årets överraskning
ONE
ONE är varumärket som överraskade oss alla med att mitt under året byta design helt och hållet på dosorna. Leverantören gick från en klassisk design till något helt nytt. I samband med att man bytte design på ett stort varumärke passade man också på att inte bara byta namn på produkterna, utan även lansera två stycken nyheter: Grön & Gul. Vi på Snusbolaget blev överraskade över hur detta varumärke som redan var väldigt framgångsrikt hos våra kunder lyckades att intressera ännu fler snusare.